Alcatel kwetst Kievit

Het mini-Manhattan aan het Antwerpse Centraal Station is in de war. De belangrijkste huurder, Alcatel, nu het Frans-Amerikaanse Alcatel-Lucent, zal waarschijnlijk een metamorfose moeten slikken: van Noord-Europese hoofdzetel naar regionale dwerg, met mogelijk banenverlies en minder prestige tot gevolg. Er is meer. De werken aan de nieuwe entree van het spoorwegpaleis, die het zogenaamde Kievitpleinproject moet openen voor kantoorbedienden en bezoekers, zijn met acht maanden vertraagd. Gasten van Kievit slalommen voorts tussen het bouwafval. De grootste Pain Quotidien van België is grauw van miserie. De betere snackbar ziet slechts een handjevol klanten in plaats van de honderden waarvoor de vele tafels plaats bieden. De huur is ondertussen wel gezakt. Het zopas geopende luxueuze Golden Tulip Hotel kon zich een betere start inbeelden: de Parijse druktemakers, die zo nodig per TGV op voetstappen van het noordelijke hoofdkantoor moesten arriveren, zullen Antwerpen minder aandoen. Projectontwikkelaar Robelco verkocht vorig jaar de Kievitsite aan het Duitse KaNam Grund, gespecialiseerd in hoogrenderend kantorenvastgoed buiten Duitsland.

Voor de buurt was het Kievitproject een calvarietocht. Omwille van de onderdanigheid van de overheid – het stadsbestuur en de minister van Ruimtelijke Ordening – aan Alcatel dat de helft van de acht blokken van Fase 1 van Kievit huurt. Manu Claeys, woordvoerder van De Ploeg, een koepel van acht buurtgroepen uit de wijk: “De vier gebouwen van Alcatel moesten verbonden worden door een atrium dat de helft van Kievit blokkeert voor voetgangers, de buurt en de stad. De overheid volgde Alcatel met het oog op de tewerkstelling. Een argument dat ik toen en nu weerleg: je bouwt geen maatpaleizen voor ontrouwe multinationals en het bewijs van die stelling is nu geleverd, terwijl Fase 1 nog niet uit de bouwsteigers is.”

B-Architecten bestudeerde Kievit en vond ‘schaalverwarringen’. Narekenen van de bouwhoogtes leidde tot de ontdekking dat de buildings groter zouden zijn dan de plannen vertelden. Sven Grooten van B-Architecten: “De architectuur van Fase 1 is banaal en uitgetekend in functie van een dominante klant. Wat er ook moge gebeuren, de gebouwen of delen van die gebouwen zijn opnieuw verhuurbaar. Wij zijn betrokken bij de studie van Fase 2 en op de middellange termijn zie ik daar voor de tewerkstelling geen probleem. Spoorwegwijken zijn de nieuwe kennishavens en eventueel jobverlies nu is een kabbeling. Het Centraal Sta- tion blijft een magneet.”

F.C.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content