Alain Stas (46) Jongleren in de Benelux
Vorig jaar kreeg Alain Stas (46) als general manager bij Orange Business Services de verantwoordelijkheid voor de Benelux-activiteiten van de France Telecom-dochter. Tot dan was hij verkoopdirecteur en adjunct-countrymanager Belux. Orange Business Services is gespecialiseerd in ICT-integratie en netwerkbeheer voor multinationale ondernemingen. Ondanks die internationale omgeving was het niet vanzelfsprekend om op Benelux-niveau de zaak te trekken. “De cultuurverschillen tussen de drie landen zijn groot. Benelux-fusies zijn uitdagend, maar die lopen nooit helemaal perfect”, zegt Stas, geboren in Limburg, maar Franstalig met opleiding in Luik en zeer goed Nederlands sprekend. “Ik heb heel veel moeten investeren in Nederland. We komen van een cluster van drie landen naar één organisatie, geleid door een Belg.”
Welke opdracht hebt u gekregen?
ALAIN STAS (ORANGE BUSINESS SERVICES BENELUX). “De cluster sterker maken met één managementteam en ervaringen tussen de landen uitwisselen, van elkaar leren. De ervaring leert dat een Benelux-organisatie een mooi concept is binnen bedrijven, maar dat het met drie tot vier culturen en talen niet gemakkelijk is. In een cluster kun je een aantal zaken samendoen, maar niet op het niveau van klantenrelaties.
“Meestal is er in Benelux-verband in de cijfers een verhouding van een derde België en twee derde Nederland. Dat was bij ons niet het geval. Wat Nederland niet heeft, zijn de Europese instellingen, een grote klant van ons. Bovendien hebben we in België multinationals als klant die hun hoofdkwartieren niet in België hebben. Nederland is sterker in het implementeren en managen van videoconferences, daar is meer ervaring in IT. We zijn heel complementair.”
Hoe bent u als Belg in Nederland ontvangen?
STAS. “Ik ben een Franstalige Vlaming. Ik spreek niet perfect AN, maar dat is ook wel charmant in Nederland. We zijn een internationaal bedrijf, met dezelfde waarden en Engels als voertaal. Maar ik zal nooit Engels spreken als er alleen maar Nederlandstaligen zijn. De verschillen komen wel naar boven. In Nederland zijn ze rechttoe rechtaan als ze de problemen aanpakken. ‘s Avonds drink je een glas en dan wordt er niet meer over gesproken. In Nederland is een ‘ja’ ook een ‘ja’. In België is een ‘ja’ een ‘ja, misschien’. Dat maakt het boeiend, maar het was een hele uitdaging om vanuit die verschillende culturen een Benelux-managementteam op te bouwen. Voor een Fransman zou het wellicht moeilijker zijn. Ik ben de juiste man tussen het hoofdkantoor en de Benelux. Ik spreek verscheidene talen, ben veel in het buitenland geweest en voel me overal thuis. Ik ben het nu gewend om ‘s maandags en dinsdags in Nederland te zijn en dan weer in België. Ik voel me wel als een jongleur in een circus die continu veel ballen in de lucht moet houden.”
Hoe zijn de cijfers van de afgelopen periode?
STAS. “In de telecomwereld is de trend dat de prijzen naar beneden gaan. Wij zijn dienstverlener en kopen in het buitenland acces voor onze klanten bij de lokale telecommaatschappijen. We moeten dat op een manier doen dat het een besparing oplevert voor de klant. Costmanagement is onze specialiteit. We publiceren in de Benelux geen cijfers, maar we zijn succesvol. We hebben binnen Orange Business Services de country cluster-award voor performance, executie en klantentevredenheid gekregen. De business is heel stabiel en we blijven groeien, ook in aantal medewerkers. Het is alleen jammer dat we als bedrijf niet echt bekend zijn. We bedienen niet de kmo’s en de grote bedrijven die alleen in België actief zijn. We zijn hier niet zo zichtbaar.”
Alain Stas (46)
Is: managing director Orange Business Services Benelux
Vrije tijd: skiën
AvP
“Het is jammer dat we in België niet echt bekend zijn”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier