Al 30 % van de Belgische gezinnen heeft een Senseo
Ook onder Véronique Hombroekx blijft Douwe Egberts staan voor groei en innovatie. Wel jammer van die veertig banen die moeten verdwijnen.
Het was een hectisch maar fantastisch jaar. Ik ben heel tevreden, maar ook wel een beetje moe,” zo blikt Véronique Hombroekx terug op haar eerste 365 dagen. De topvrouw van Douwe Egberts België kijkt dan ook ontzettend uit naar haar vakantie die ze in de buurt van Aix-en-Provence zal doorbrengen. Daar hoopt ze in alle rust haar leesachterstand in te halen en wellicht vindt de gewezen Belgische zwemkampioene daar ook een beetje tijd om te sporten.
Eind juni had al 30 % van de Belgische gezinnen een Senseo-toestel in huis. Een bewijs dat het innovatieve koffieconcept dat Douwe Egberts samen met elektronicagigant Philips ontwikkelde, absoluut geen eendagsvlieg is in onze huishoudens. In het spoor van deze voorspoedige ontwikkeling lanceerde de koffiebrander intussen een uitgebreide waaier aan koffiepads. Voor Douwe Egberts is het wel jammer dat andere producenten nog altijd ongegeneerd kopieën van de koffiepads – de ontwikkeling van het concept vergde vijf jaar onderzoek – in de winkelrekken kunnen leggen. Een uitspraak van het Europees Octrooibureau eerder dit jaar gaf Douwe Egberts weliswaar gelijk in zijn juridische dispuut, maar de concurrenten gingen meteen in beroep.
Het is echter niet alleen Senseo dat ervoor gezorgd heeft dat Douwe Egberts als snelgroeier zijn plekje opeiste bij de Trends Gazellen, de lijst met de snelst groeiende bedrijven. Met stevige merknamen als Douwe Egberts, Jacqmotte en Zwarte Kat levert het bedrijf al jaren een hardnekkige maar succesvolle strijd tegen de distributiemerken. Bovendien zitten er nog een aantal producten in de pijplijn die de huidige trends moeten bestendigen. Zo zijn sinds eind vorig jaar de gearomatiseerde suikerklontjes – Momenti is een samenwerking tussen Douwe Egberts en Tiense Suiker – op de markt. Daarmee hoopt de koffiemaker de jeugd weer aan de koffie te krijgen. “We hebben de vooropgestelde objectieven overschreden,” zegt de 42-jarige Hombroekx triomfantelijk. “De kans is bovendien groot dat dit in België ontwikkelde concept binnenkort ook in andere landen geïntroduceerd wordt.”
Douwe Egberts doet ook hard zijn best om een sociaalvoelende werkgever te zijn. Zo nam de koffiebrander het initiatief voor de Warme Winter Tour, waarbij minderbedeelden voedselpakketten kregen. Die sociale dimensie probeert de firma ook binnen de bedrijfsmuren na te streven. Het was dan ook geen verrassing dat net Douwe Egberts meedeed met het pilootproject Investors in People van de Vlaamse overheid. Eerder dit jaar kreeg het bedrijf het felbegeerde kwaliteitslabel voor strategisch personeelsbeleid toegekend.
Intussen moest Hombroekx echter ook een minder leuke ervaring doorslikken, toen moederbedrijf Sara Lee een grootscheepse reorganisatie aankondigde. Daarbij kwam de Europese vleestak – waartoe ook Impérial uit Lovendegem behoort – in de etalage te staan. Ook de koffiedivisie kwam niet ongeschonden uit de strategiewijziging. Bij Douwe Egberts Nederland verdwijnen er op termijn 600 banen, in Grimbergen valt de schade beter mee. Al heeft Véronique Hombroekx het ongetwijfeld moeilijk met het feit dat het bedrijf veertig banen moet schrappen.
D.V.T.
Met de gearomatiseerde suikerklontjes hoopt Douwe Egberts de jeugd weer aan de koffie te krijgen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier