ACHTER HET NET GEVIST

Wat doen de Belgische vissers wanneer ze voor 67 miljoen frank aan subsidies krijgen? Vijftien miljoen glipt weg.

Vijftien miljoen frank foetsie. Door hun ingetogen en wellicht te weinig kordaat optreden aan de vissers van de Belgische kust ontglipt. Einde maart was immers de limietdatum van het Comité van Toezicht om voorstellen voor innoverende visserijprojecten in te dienen, die eventueel voor subsidiëring in aanmerking zouden komen. Binnen het 5b-programma, dat de ontwikkeling van het plattelandsleven wil bevorderen, is er ook een visserijluik. Dat hulpprogramma heeft voor wat de visserij betreft, betrekking op het gebied tussen Nieuwpoort en Bredene en beschikt over 67 miljoen frank steunmiddelen. Binnen de zwaartepunten “herstructurering scheepswerven” en “visserijtoerisme” waren er nog 22 miljoen onbenut. Voor 31 maart 1998 had het Pesca-secretariaat in Nieuwpoort, dat ook instaat voor de eerstelijnsopvang van 5b Zeevisserij, amper vier projecten binnengekregen. “En daar zijn we niet gelukkig mee,” meent verantwoordelijke Miet Verhamme. “Van de 67 miljoen zijn we 15 miljoen kwijt en dat is meer dan we hadden verwacht. Er zijn veel problemen in de visserij. Door de matige interesse voor 5b komt daar een extra rem bovenop.”

Al heeft Miet Verhamme een verklaring klaar voor de matige respons. Het Pesca-secretariaat is pas eind vorig jaar goed op gang gekomen en ook het Vlaams Visserijcentrum huist amper sinds een jaar in de jachthaven van Nieuwpoort. De informatiedoorstroming en de naambekendheid zijn nog niet optimaal. Maar vooral de geslotenheid van de sector speelt de respons parten. “Vissers zijn harde werkers, die geen tijd hebben voor bureaucratie en papierwerk. Stuk voor stuk individualisten, die niet snel geld vragen, en ook nauwelijks samenwerken met andere vissers.”

Wat dan toch overeind blijft? Vier projecten. De vandaag verlaten scheepswerf Seghers in Oostende zou, mits een investering van 100 miljoen frank, waarvan een kwart gesubsidieerd, opnieuw bedrijfsklaar worden gemaakt. Het consortium IdP-Marelec denkt aan de bouw van een innovatief en polyvalent vissersvaartuig, dat fungeert als bokken- en hektreiler. Kostprijs: 45 miljoen frank, waarvan 11 miljoen gesubsidieerd. “Slechts vier projecten is een geringe respons,” besluit Miet Verhamme. “Hopelijk maken zij een kans op slagen.” Ze voegt eraan toe dat ook die andere Europese subsidiepot, Pesca, nog lang niet op is. Goed voor 100 miljoen frank, en geldig voor de hele Belgische kustlijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content