AANTAL ABONNEES DAALT
OF NIET ?
“Volgens mijn cijfers is er een daling in het aantal abonnees van bijna alle providers,” doorprikt Jean Zurstrassen, gedelegeerd bestuurder van Belgacom Skynet de mythe van het immer groeiende Internet. Hij voegt er wel aan toe : “Niet bij ons. Wij halen nu 33.000 abonnees.” Evenmin, zo blijkt, bij Ping-collega Geert De Becker, die zich eveneens op particulieren richt : “Het klopt dat we een aantal abonnees verloren toen we overschakelden op verplichte domiciliëring. Maar de groei is nu weer 5 tot 7 % per kwartaal.” Ping had eind oktober 9000 betalende abonnees, zegt hij. Marketingdirecteur Eric Pieters van EUnet, dat meer dan 4000 bedrijven als klant heeft : “Wij verdubbelen ons klantenaantal gemakkelijk op jaarbasis. Nog steeds.” Al is er natuurlijk een zeker verloop. Bij UUnet begrijpt Marc Van Aken al evenmin wat Jean Zurstrassen bedoelt. UUnet heeft wel net een nieuw prijsoffensief gelanceerd.
Kan hier iemand uitsluitsel geven ? Helaas niet, stelt Toon Lowette, de in het vak vergrijsde consultant in elektronische media. “Er zijn geen betrouwbare gegevens over het aantal abonnees, er is geen oplagencontrole à la CIM.” Zelf houdt hij het meestal op een totaal van 150.000 tot 200.000 abonnees. Geert De Becker schat het aantal privé-gebruikers op 60.000 tot 80.000.
VERZADIGD.
Jean Zurstrassen verduidelijkt zijn statement (over de markt voor particulieren) : “Wij hebben geen verzadigingspunt bereikt, maar wel bijna het einde van de eerste faze van het Internet en van een eerste klantenpotentieel. De volgende stap, in de komende 12 maanden, is nu om het Internet in alle gezinnen binnen te brengen. En daar zijn nog te veel personen voor wie het Internet te moeilijk lijkt. Wij moeten met applicaties komen die de toegang tot het Internet heel makkelijk maken. Toegang via televisie is één manier van werken, maar er zijn er andere.” Een nieuw tariferingsmodel zou welkom zijn, vindt hij. “Geen systeem meer van abonnementen, maar één dat gebaseerd is op de transfert van informatie bijvoorbeeld.” En de providers moeten komen met een product dat ook voor leken aantrekkelijk is. “Onze taak is om de toegang tot de informatie te vergemakkelijken. Daarvoor moet er een vorm van samenwerking gevonden worden tussen uitgevers en providers.” Een politiek die in de lijn ligt van buitenlandse voorbeelden (AOL, The Microsoft Network) en in België ook gevolgd wordt door Planet Internet.
TOON LOWETTE (GRID ELECTRONIC PUBLISHING CONSULTANCY) Er zijn gewoon geen betrouwbare cijfers over de aantallen Internet-abonnees.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier