Aanbod verzekerd

Twee Belgische internet-startups racen om als eerste een referentiesite voor de Belgische verzekeringsnemer neer te zetten. De stek moet het veel eenvoudiger maken om standaard verzekeringsproducten met elkaar te vergelijken en zijn leverancier te kiezen.

Internetstartup Eccent vergadert naast een container met reusachtige mah-jong stokken. Een binnenraam kijkt uit op manshoge tennisrackets, vatgrote glazen en een cheque waarop bij evenementen miljoenenbedragen worden uitgeschreven. De Antwerpse gadgetleverancier Extra Large, waar Eccent tijdelijk onderdak vond, is een inspirerende uitvalsbasis voor een internetbedrijf.

Eccent denkt half april on line te zijn. “Wij willen de verschillende aanbiedingen bijeenbrengen en de verkoop van verzekeringen vergemakkelijken,” zegt oprichter Erik Bogaerts (35), een burgerlijk ingenieur en MBA die eerst voor JP Morgan en vervolgens acht jaar voor Crédit Suisse First Boston werkte. Consumenten zullen op de site hun profiel en wensen kunnen invoeren en dan on line offertes krijgen. Daarna kunnen ze doorklikken naar een maatschappij of makelaar. Eccent zelf zal geen verzekeringen verkopen. “We werken binnen de bestaande distributiestructuren,” onderstreept Bogaerts.

Autoverzekeringen testcase

Hij warmt zich aan het succes van de twee jaar oude Insweb.com site in de Verenigde Staten, waar vorig jaar meer dan twee miljoen mensen de volledige cyclus hebben afgewerkt: profiel invullen, offertes vergelijken en doorkiezen naar een verzekeringsmaatschappij. “Ongeveer een kwart van de bezoekers van Insweb is klaar om ook werkelijk een verzekering af te sluiten,” zegt bestuurder Eric Pieters (36), burgerlijk ingenieur en tot vorig jaar bestuurder-directeur van internet service provider Eunet Belgium.

Eccent beperkt zich net als Insweb tot gestandaardiseerde verzekeringsproducten. Autoverzekeringen worden de testcase. “Wij denken dat we de verschillen tussen de aanbiedingen kunnen verduidelijken en vereenvoudigen,” zegt Eric Pieters. Om de juistheid van de offertes te garanderen worden overeenkomsten gesloten met de verzekeringsmaatschappijen, die Eccent betalen voor de verkoop- leads die de site genereert (bij Insweb zijn viervijfden van de leads voor autoverzekeringen).

Geen publiciteit

Eccent int geen inkomsten uit publiciteit of sponsoring en wil zich ook niet positioneren als een “portaalsite”. De leefbaarheid staat of valt dus met de aanvaarding door de verzekeraars. De stichters zijn optimistisch. Eric Pieters: “De makelaarsmaatschappijen zoeken hun weg nog, maar de directe verzekeraars reageren positief en ook de bankverzekeraars staan vrij welwillend. Slechts één maatschappij heeft ons initiatief afgewezen.” Benoît Bertholet, verantwoordelijk voor on line marketing bij Actel Direct, zegt: “Wij zien hen helemaal niet als concurrenten. Integendeel, zij gaan ons extra klanten brengen.”

Eccent werkt momenteel overeenkomsten uit met zes maatschappijen. Waarschijnlijk zullen enkelen in het begin hun offertes niet automatisch en online geven – zoals het streefdoel is – maar via e-mail. “Het hangt af van de maatschappijen,” zegt Eric Pieters. De ontwikkeling van de Eccent-toepassing is uitbesteed aan USWeb/CKS.

De startup kreeg tien miljoen frank kapitaal mee. “Die centen gaan er nu allemaal door,” zegt Erik Bogaerts. “Wij financieren zelf de pre-lanceringsfaze. Om verder te groeien is er externe financiering nodig.” Onderhandelingen met durfkapitaalverschaffers zijn aan de gang. Marketing is de grote kost. “Reken op 25 miljoen frank om voldoende naambekendheid te creëren in België,” meent Eric Pieters. “Insweb zette vorig jaar bijna 22 miljoen dollar om en boekte ongeveer 60 miljoen dollar kosten. Viervijfden daarvan waren marketingkosten.”

Eccent rekent erop dat er dit jaar nog 15.000 volledige sessies op zijn site zullen worden afgewerkt, en dat het aantal bezoekers minstens 60.000 zal zijn. Groei moet komen uit informatie over bijkomende producten – mogelijkheden zijn schuldsaldo- en overlijdensverzekeringen en sommige beleggingsproducten – en uit internationalisering. Nog in 2000 wil Eccent in België tien medewerkers hebben. Van CB Direct is alvast account manager Ronny Van Gerwen overgekomen. “Binnen twee jaar kunnen we rendabel zijn,” meent Eric Pieters.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content