6 vragen voor uitvinders
Een uitvinding is geen garantie voor een bloeiend bedrijf. Vaak hebben uitvinders een briljant idee, maar krijgen ze hun idee niet verkocht.
Uitvinders zijn creatieve geesten met een open blik die onvermoede verbanden zien, zich vastbijten in een probleem en tot een oplossing komen, maar het zijn niet noodzakelijk goede ondernemers. “Je hebt mensen die iets uitvinden gewoon omdat ze dat leuk vinden”, zegt Kris Leys van Crowdog, dat advies geeft over hoe mensen hun idee kunnen omzetten in een bedrijf.
“Je hebt uitvinders die iets willen verdienen aan hun idee, maar er zelf geen bedrijf willen rond bouwen. En je hebt ondernemers die tegelijk uitvinder zijn. Zij beschouwen hun uitvinding als hun baby en willen zelf het bedrijf errond bouwen.” Welke vragen moeten uitvinders zich stellen nadat ze ‘eureka’ schreeuwden?
1 Bestaat het idee al?
Is er echt niemand anders u voor geweest? Neem contact op met enkele experts in uw domein om na te gaan of uw idee wel nieuw is. “Voor technische ideeën kun je kijken in de octrooiendatabank”, zegt Caroline Merckx van creativiteitsagentschap Flanders DC, dat het House of Inventions in Turnhout organiseert. “Die opzoeking is niet zo gemakkelijk, maar je kunt er opleidingen voor volgen of een afspraak maken met de dienst voor Intellectuele Eigendom van de federale overheidsdienst Economie. De opzoeking kost 75 tot 100 euro, maar je komt bijvoorbeeld te weten welke bedrijven met dit onderwerp bezig zijn.” Zo heeft u meteen leads als u uw idee wil verkopen.
2 Hoe haalbaar is de uitvinding?
Zelfstandigenorganisatie Unizo heeft een programma dat Go 4 Business heet om de haalbaarheid van uw idee te testen. Ook ondernemerswedstrijden als Bizidee zorgen voor begeleiding. “Een andere mogelijkheid is om studenten in te schakelen via het Centrum voor Ondernemen. Zij kunnen je dan helpen met je businessplan”, raadt Merckx aan.
3 Hoe kan je het idee beschermen?
“Een idee op zich kan je niet laten beschermen, maar je kunt het wel laten registreren zodat je een officiële datum hebt. Daarmee kun je bewijzen dat je de eerste was”, zegt Merckx. “Je kunt dat doen bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom in Den Haag voor 35 euro. Een alternatief is om een aangetekende brief naar jezelf te sturen. Dat is iets goedkoper, maar minder betrouwbaar.” Wie met zijn idee naar een bedrijf stapt om het te verkopen kan zijn gesprekspartner een geheimhoudingsverklaring laten ondertekenen. “Bedrijven willen zo’n verklaring niet altijd tekenen en vooral Amerikaanse bedrijven aanvaarden niet gemakkelijk ideeën van buitenaf.”
4 Zet je het idee zelf in de markt?
“De meeste mensen overschatten de waarde van een goed idee”, zegt Leys van Crowdog. “Je wordt er niet rijk mee. Als je grote investeringen moet doen om een product te maken dat je slechts met kleine marges kunt verkopen, is het misschien beter om je idee te verkopen aan een bestaand bedrijf.” Als u beslist tot verkopen, laat u dan omringen. “Als privépersoon gaan onderhandelen met een groot concern lijkt me geen goed idee.” Als u een partner zoekt om samen een bedrijf op te zetten kunt u langsgaan bij Bryo, het project van het Vlaams netwerk van Ondernemingen (Voka) dat jonge ondernemers begeleidt. U vindt er ondernemers die op zoek zijn naar een nieuw product of dienst.
6 Hoe maak je een prototype?
U maakt altijd meer indruk bij potentiële partners of investeerders wanneer u iets tastbaars kunt tonen. Dat kunt u doen door een prototype te maken. Dat hoeft niet altijd duur te zijn. U kunt vaak terecht bij beroeps- of hogescholen. Een alternatief zijn de fab labs (fabrication laboratories). In Gent is er bijvoorbeeld het Timelab, waar u zelf een prototype kunt maken met de beschikbare machines.
Benny Debruyne
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier