3 vragen aan Tomas Vandecasteele

© J. Vandevyver

Fotograaf

‘Doodverf’ heet uw expo bij Artelli Gallery in Antwerpen. Vanwaar die naam?

“Ik werkte twee jaar rond thema’s als rituele wassing, vergiffenis en zonde. Op barokschilderijen zit vaak een groenbruine kleurlaag: die eerste beslissende laag, waarna de kleuren nog moeten worden ingevuld, heet ‘doodverf’. Tegelijk wordt dat woord gebruikt in de uitdrukking ‘de gedoodverfde zondaar’.”

Fotografeert u als een schilder?

“Ik wil de grenzen van de fotografie en de schilderkunst aftasten. Mijn beelden zijn soms donker, soms fragmentarisch en soms bewerkt met hars, zodat de toeschouwer anders naar het beeld moet kijken. Soms letterlijk: je moet door de knieën gaan omdat het beeld op ooghoogte te veel reflecteert. We worden elke dag zo gebombardeerd met beelden dat ik de kijker wil doen stilstaan bij wat een beeld nog kan zijn.”

Waarom betrok u Wim Vanlessen in uw expo?

“Vanlessen is afscheidnemend principal danser van Ballet Vlaanderen. Hij werkte mee aan de deconstructie van Caravaggio’s schilderij De kruisiging van Petrus uit 1601. Ik ben altijd gefascineerd door het specifieke moment dat schilders vereeuwigen op doek. Wat gebeurde ervoor en erna? Met vier dansers inspireerden we ons op die gebeurtenissen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content