3 vragen aan Anders Petterson

Oprichter ArtTactic

Wat zijn de conclusies van uw rapport over kunst- mecenaat?

“Ons onderzoeksbureau bracht de motieven van de mecenassen in kaart. Internationaal vermindert de overheidssteun voor de kunstensector, waardoor musea en andere kunstinstellingen afhankelijker zijn van private sponsoring. Maar er is een mentaliteitsverandering aan de gang.”

Moet mecenaat niet democratischer worden?

“Voor de rijke babyboomers ging mecenaat over het voortzetten van familietradities, over burgerschap, maar ook over de versterking van hun sociale netwerk. De nieuwe generatie is meer bezorgd over het meetbare effect van hun filantropie. 72 procent van de millennials die we hebben bevraagd, zegt dat betrokkenheid en zingeving de belangrijke motivatie voor hun mecenaat is. Crowdfunding maakt mecenaat democratischer: veel kleine giften kunnen evenveel opleveren als één grote cheque.”

Kan sponsoring van oliebedrijven nog door de beugel?

“Door de sociale media moet de kunstsector kritischer zijn als het grote sommen van bedrijven of particulieren krijgt, zeker als er vragen worden gesteld over hun ethische normen. Maar waar trek je de grens? En hebben kunstinstellingen genoeg middelen om de integriteit van sponsors te checken?”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content