3 uur in… New York
Voor zaken in The Big Apple en een paar uur vrij? Spring op de fiets, en laat de stad even links liggen. Zelf trappen we in een stevige tred langsheen de Hudson, ver weg van de drukte.
Om zes uur ‘s ochtends wakker worden in ‘the city that never sleeps’: vanuit de veertiende verdieping van het trendy, urban-chique hotel Roger Williams kijken we uit op dezelfde naarstige drukte. New York is een 24/7 stad: altijd wakker, altijd bruisend vol leven. Zelfs in de allernieuwste Apple Shop op Fifth Avenue vlakbij Central Park, een unieke glazen constructie die een ondergrondse winkel verbergt, kan je 24 uur per dag shoppen zonder te droppen.
Maar ons bekruipt de zin om weg te lopen. Niet dat we een probleem hebben met de borrelende vitaliteit van de grootstad, wel omdat we even tot rust willen komen na een hectische reis- en werkweek. We lopen naar 47th Street – zo gigantisch groot is Manhattan nu ook weer niet – en stappen daar een van de zes winkels van Metro Bicycle binnen. Tien minuten later staan we met een Trek-tourfiets in hartje Manhattan.
Fietspaden
Dat Manhattan zelf is niet meteen bijzonder fietsvriendelijk te noemen. Alleen fietskoeriers en riksja’s – de nieuwste Indiase hype in New York – wagen zich in het drukke en toeterende verkeer. Dankzij de logische opbouw van de stad is het bijzonder makkelijk om langs 31st Street onze weg naar de Hudson River te vinden. Langsheen de rivier loopt een breed fietspad. We kiezen voor richting noorden, en houden er stevig de tred in. Wie naar het zuiden fietst langs de rivier, krijgt minder groen voorgeschoteld maar meer uitzicht op de skyline van zuidelijk Manhattan. Keuzes maken dus.
Aan onze linkerzijde pendelen kleine ferryboten naar New Jersey, rechts zien we de evoluerende skyline van Manhattan. Ter hoogte van Central Park merken we hoe de hoogbouw verandert in luxueuze condominiumcomplexen. Wie hier wil wonen, met uitzicht op Central Park of op de Hudson, moet een bovengemiddeld flexibele bankrekening hebben.
We fietsen het Riverside Park binnen, een smalle strook groen tussen het hectische Manhattan en de rivier. We pompen onze longen vol verse lucht en vergeten al snel dat dit New York is. We blijven naar boven rijden. Dat kan je zelfs letterlijk opnemen want het noordelijke deel van Manhattan is lichtjes heuvelachtig: welkom in Harlem. Ooit een nauwelijks ontgonnen residentieel gebied ten noorden van ‘the city’, vandaag een getto voor de armere zwarten. Times, they are changin’.
Chic
Grote bouwprojecten zullen daar snel verandering in brengen, horen we van Sheila. Ze is geboren en getogen in Harlem, en ziet met lede ogen hoe nieuwbouw de prijzen de hoogte doet inschieten. Harlem wordt de nieuwe ‘chic’ voor stedelingen die in New York willen wonen. Wat de Amerikanen enkele jaren geleden met de indianen deden, dreigen ze nu opnieuw te doen met de arme zwarten: ze worden in getto’s samengedreven.
We fietsen langs grauwe baksteenblokken, projects waar je alleen mag wonen als je inkomen onder de armoedegrens ligt (zo’n 10.000 dollar per jaar).
Wie van de zuidelijke tip van Manhattan tot aan de noordelijke Washingtonbrug fietst, heeft zo’n vijftien kilometer in de benen. En dat alles langs uitstekend aangegeven fietspaden. De kaart die we in de fietsshop kregen, hebben we nauwelijks moeten gebruiken.
Aan de enorme brug slaan we rechtsaf, terug de bewoonde wereld in. We fietsen naar downtown Manhattan, en pedaleren ons een weg doorheen Central Park. Pas als we terug bij Metro Bicycles aankomen, beseffen we opnieuw dat dit Manhattan is: even zijn we aan de hectiek ontsnapt, even hebben we New York opzijgelegd. Tijd om de stad weer in te duiken.
FIETSEN HUREN KAN IN DE ZES WINKELS VAN METRO BICYCLES. VOOR HET ADRES: www.metrobicycles.com. U KRIJGT ER GRATIS EEN GEDETAILLEERDE FIETSKAART VAN NEW YORK BOVENOP.
JET AIRWAYS VLIEGT RECHTSTREEKS VAN BRUSSEL NAAR NEW YORK (ZOWEL NAAR JFK ALS NEWARK). HET DOET DAT IN CODE SHARE MET BRUSSELS AIRLINES. www.jetairways.com
TOUROPERATOR CONNECTIONS IS DE SPECIALIST VOOR REIZEN NAAR NEW YORK. www.connections.be
TOERISTISCHE INFO: www.nycvisit.com
Door Aart De Zitter/Foto Thomas De Boever
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier