Wordt iconische Belg Pol Bury eindelijk herontdekt?

Fontaine 12 © .

Pol Bury was tijdens zijn leven internationaal even bekend als Luc Tuymans nu. Christie’s gooit hem weer in de kunstarena met een cruciale veiling. Zijn prijzen zullen hoe dan ook stijgen, maar gaan ze ook pieken? Voor beleggers in kunst wordt het een interessante casestudy.

De Belg Pol Bury (La Louvière, 1922 – Parijs, 2005) is geen onbekende bij de kunstverzamelaars en de connaisseurs, maar het grote publiek kent hem veel minder goed. Ooit was dat anders en was hij minstens zo bekend als Luc Tuymans en Michaël Borremans nu. Bury was in een heel ander domeinen actief, maar het verschil in financiële appreciatie met Tuymans en Borremans is enorm. De schilders zitten vlot in de klasse van tienduizenden à honderdduizenden euro’s, veel werken van Pol Bury worden een stuk lager geprijsd.

Klinkende referenties

Pol Bury begon als schilder onder invloed van René Magritte en Yves Tanguy, maar raakte rond 1953 gefascineerd door de hedendaagse beeldhouwkunst, geïnspireerd door Alexander Calder. In 1957 maakte hij zijn eerste kinetische werken, die werden aangedreven door een motor. Vanaf de jaren zestig verbleef hij veel in New York. Hij stelde tentoon in de Galerie Lefebre, waar ook Alechinsky, Julius Bissier, Corneille, Hans Hartung, Antonio Segui, Rolan Topor en Horst Egon Kalinowski exposeerden. In de jaren zeventig gaf hij les aan verschillende Amerikaanse universiteiten, onder meer Berkeley en Minneapolis.

Hij verkocht niet alleen goed in de Verenigde Staten, maar ook in Parijs in de beroemde Galerie Maeght. Daar kwam hij in contact met tenoren als Joan Miro, Alexander Calder, Alberto Giacometti en Saul Steinberg. Na de dood van Martin Luther King in 1968 oriënteerde hij zich meer op Europa en de Fondation Maeght in Saint-Paul-de-Vence.

Vanaf de jaren zeventig maakte hij ook veel fonteinen, onder meer voor de Fondation Maeght, het Guggenheimmuseum in New York en het Palais Royal in Parijs. Rond Bury was het een tijdje stil. Ondertussen kochten heel wat galeries en verzamelaars werken op. Met de hernieuwde belangstelling voor alle kunstenaars uit de Zerobeweging komt hij opnieuw in de kijker.

Markt opwaarderen

De belangstelling voor zijn werken groeit al een tijd en je voelt dat ook enkele galeries en verzamelaars met een collectie de markt klaarmaken voor een opwaardering. Voorlopig is die er nog niet gekomen. Misschien ook omdat de Amerikaanse markt wat minder meespeelt en Bury voor hen toch nog altijd meer een Europese kunstenaar is.

Het is een feit dat er potentieel zit in het oeuvre van Pol Bury. Het is ook mooi veelzijdig, met zowel beelden, multiples, juwelen en grote monumentale werken. Ook de materialen die hij gebruikte – veel brons, messing en inox – zijn in. Etienne Sallon, een expert van Christie’s, merkt op: “Onlangs was er werk van hem te zien op een van de grote hedendaagsekunstbeurzen, en daar was het publiek meteen enthousiast. Het dacht dat dit op en top hedendaags was. Bury past eigenlijk goed in de hedendaagse scene.” Maar hij is vintage, dus van een oudere generatie.

Het is interessant even te kijken naar de prijzen. Er is wel wat te koop rond 20.000 euro en de top zit onder 200.000 euro, wat voor een kunstenaar met zo’n naam en faam aan de lage kant is. Daarom dus de eerdere vergelijking met de prijzen voor sommige hedendaagse meesters die in een veel hogere prijsklasse thuishoren, maar daarom geen betere referenties kunnen voorleggen.

Potentieel benutten

Wat is het potentieel van het werk van Pol Bury op de kunstmarkt? Dat is nooit makkelijk in te schatten. “Er komt van hem vrij weinig onder de hamer”, zegt Sallon. “Maar er zit een potentieel in. Niet zozeer in zijn vroege werken, maar wat hij maakte in de jaren zestig en zeventig, is emblematisch voor dat tijdperk. Vergeleken met de hedendaagse kunst is zijn werk inderdaad goedkoop. Maar als je de prijzenexplosie van sommige Zerokunstenaars ziet, zit er volgens ons wel potentieel in Bury.”

Dat het werk van Bury in een hogere prijsklasse thuishoort, lijkt evident, dus zit er wel degelijk een potentieel in voor wie in moderne kunst wil beleggen. Maar veel factoren beïnvloeden de markt. Het is niet altijd een kwestie van kwaliteit, of vraag en aanbod. In de kunstmarkt worden veel marktprijzen beïnvloed door galeries en verzamelaars. Daarom is het nodig dat dit ook gebeurt met Pol Bury. Daarom is deze prestigieuze veiling bij Christie’s belangrijk.

Het wordt een event dat hem helemaal onder de aandacht brengt en de prijzen een boost kan geven. Het blijft fascinerend dat je voor de prijs van sommige hedendaagse werken een hele topcollectie van moderne kunst kunt verwerven. Vergeet nooit dat de tijd de beste selectie maakt. Wat nu hoog wordt ingeschat, kan later dalen in waarde. Maar dat lijkt hier echt niet het geval. We zijn benieuwd hoe Bury het in Parijs zal doen.

De veiling van de “Collection Pol et Velma Bury” vindt plaats op 8 december bij Christie’s Parijs, 9 avenue Matignon, om 18h. De werken worden dit weekend, ook op zondag, aldaar getoond, van 14 tot 18u. info: www.christies.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content