Waarom het Facebook-aandeel veel te duur is

© AFP

En waarom beleggers beter nog wachten om te kopen.

De ‘beursgang van de eeuw’ is meer een beursflop geworden. In zijn eerste drie dagen op de Amerikaanse technologiebeurs Nasdaq verloor het aandeel van Facebook maar liefst 18 procent van zijn waarde. Bij de introductie bedroeg de prijs 38 dollar per aandeel, volgens diverse analisten veel te hoog.

Deskundigen van de universiteiten van Florida en Californië zochten uit wat een eerlijke prijs zou zijn voor het Facebook-aandeel. In hun studie, getiteld ‘Post-IPO Employment and Revenu Growth for US IPO’s (juni 1996 – 2010)‘ (pdf) kwamen ze tot de constatatie dat de omzet van een gemiddeld Amerikaans bedrijf dat naar de beurs trok met 212 procent groeide in de vijf jaren na de beursintroductie.

Aangenomen dat de omzet van Facebook even snel groeit en wetende dat de meest recente jaaromzet van de sociaalnetwerksite 3,7 miljard dollar bedroeg, dan zou die na vijf jaar circa 11,6 miljard dollar moeten bedragen.

Aangezien Facebook vaak vergeleken wordt met Google, gaan de onderzoekers uit van een prijs-verkoop ratio na vijf jaar die even hoog ligt als die van de internetreus op dit moment, namelijk 5,51 tot 1. Dat betekent dat de marktkapitalisatie van Facebook na vijf jaar 63,8 miljard dollar zou bedragen – dat is maar liefst 30 procent minder dan de huidige 83 miljard dollar.

Verandert het aantal aandelen niet, dan houdt dat een prijs in van 23,26 dollar (tegenover dus de huidige werkelijke prijs van 33,03 dollar. Het is dus logisch dat beleggers op dit moment niet happig zijn op Facebook-aandelen als de prijs ervan over vijf jaar 30 procent lager kan liggen. Wil Facebook beleggers verleiden tot het kopen van aandelen, dan moet het een aantrekkelijke opbrengst in het vooruitzicht stellen.

Ervan uitgaand dat de opbrengst na vijf jaar gelijk is aan de gemiddelde beursopbrengst van 11 procent per jaar, dan zou het Facebook-aandeel momenteel aan 13,80 dollar moeten te koop staan. (KVDA / Bron: MarketWatch)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content