AXA betaalt tweede medisch advies terug: ‘We willen zorgen van patiënt wegnemen’

Een huisarts in gesprek met een patiënt © Thinkstock

AXA is de eerste verzekeraar die het tweede medisch advies in de collectieve hospitalisatieverzekering van werknemers opneemt. Directeur Karel Coudré licht toe.

Is er veel vraag naar de terugbetaling van een tweede mening van een andere arts?

KAREL COUDRE. “Het is een courante praktijk dat Belgen die een delicate of onrustwekkende diagnose krijgen voor een ziekte als kanker of een hart- en vaatziekte, op zoek gaan naar een tweede medisch advies. Los van de administratieve rompslomp is het vaak een moeilijke zoektocht om te weten tot wie zich te wenden. Patiënten zitten vol twijfels, onzekerheid en angsten. Wij willen die zorgen van de patiënt wegnemen en dat traject begeleiden van a tot z.”

Er zijn lange wachtlijsten bij sommige specialisten. Is er wel tijd voor zo’n tweede mening?

COUDRE. “Wij zorgen ervoor dat de verzekerde efficiënt geholpen en mentaal ondersteund wordt door een persoonlijke assistent. Samen met onze artsen van Doctors Online wordt via een videoconsultatie het dossier voor het tweede medische advies samengesteld. De assistent regelt daarnaast een fysieke afspraak met de specialist. Het streefdoel is dat de patiënt binnen de drie weken nadat het dossier als compleet is gevalideerd door een specialist, zo’n tweede mening kan krijgen.”

Dit is niet de eerste keer dat AXA pioniert met een dienstverlening. Van waar komen die nieuwigheden?

COUDRE. “Als gezondheidspartner zit het in ons DNA om goed te luisteren naar de behoeften van onze verzekerden, zowel naar hun dagelijkse geneeskundige en psychologische zorgen als naar hun onzekerheden bij een zware diagnose of operatie. Zo lanceerden we de voorbije jaren al Doctors Online, een videoconsultatie met een arts of psycholoog 24/7, binnen de 30 minuten indien gewenst, en de onlinediagnosetool SymptomZoom.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content