Zijn subsidies voor hybridewagens zinloos?
De Nederlandse staatssecretaris Eric Wiebes stelde gisteren de fiscale voordelen voor hybridewagens ter discussie. “Bestuurders gebruiken de wagen te vaak als benzine-of dieselwagen”, argumenteert hij in de Nederlandse kranten.
Wiebes uitte stevige kritiek op subsidies voor hybrides, auto’s die zowel op elektriciteit als op benzine kunnen rijden. Volgens hem zijn de fiscale voordelen voor dergelijke wagens onterecht. De Nederlandse staatssecretaris is ervan overtuigd dat de hybrides “lang niet zo schoon zijn als ze klinken”.
Een van zijn voornaamste punten van kritiek is dat de bestuurder enkel volledig elektrisch kan rijden als hij na elke korte rit zijn wagen opnieuw oplaadt. Volgens Wiebes gebeurt dat te weinig, “waardoor de auto’s eigenlijk gesubsidieerde benzineauto’s zijn”.
Bij onze noorderburen genieten de eigenaars van allerhande belastingvoordelen als ze een hybride in huis halen. Zo betalen ze tot en met 2020 minder motorrijtuigbelastingen. Bovendien krijgen ondernemers die een plug-in hybride (zonder dieselmotor) aankopen een milieu-investeringsaftrek.
En in België?
Ook in België zijn er fiscale voordelen voor hybrides. Zo kunnen hybride bedrijfswagens tot bijna 100 procent van de belastingen worden afgetrokken. In Vlaanderen zijn bestuurders die een ecologische wagen kopen, bovendien vrijgesteld van belasting op ingebruikstelling (BIV) en verkeersbelasting. Al zijn die vrijstellingen beperkt tot 2020.
De maatregelen lijken hoe dan ook hun effect niet te missen. Recente cijfers van VAB tonen aan dat 8,4 procent van de bestuurders overweegt een hybride wagen te kopen. 5,7 procent overweegt de aankoop van een volledig elektrische wagen. Dat terwijl de dieselwagens hoe langer hoe minder in trek zijn. Sinds de vergroening van de verkeersbelasting moeten dieselchauffeurs meer verkeersbelastingen betalen.
De Belgische politici staan minder sceptisch tegenover de hybride wagens dan hun Nederlandse collega. Zo laat Vlaams minister van Begroting, Financiën en Energie Bart Tommelein (Open Vld) in De Tijd weten dat hij betwijfelt of er inderdaad zoveel hybridebestuurders zijn die niet elektrisch rijden. (NS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier