Vlucht geannuleerd? Je hebt recht op een schadevergoeding

© iStock
Niels Saelens Redacteur Trends.be & Moneytalk.be

Je hebt een vliegreis gepland, maar plots krijg je te horen dat je vlucht is geannuleerd. Welke rechten heb je?

Recht op terugbetaling

Indien je niet aan boord mag gaan van een vliegtuig omdat de vlucht geannuleerd of overboekt is, heb je recht op een terugbetaling van je ticket. Daarenboven kan je een beroep doen op gratis vervoer naar je vertrekplaats. Ook bij aanzienlijke vertragingen, meer dan vijf uur, is de luchtvaartmaatschappij in Europa verplicht om je ticket terug te betalen.

Vlucht geannuleerd? Je hebt recht op een schadevergoeding

De luchtvaartmaatschappij kan je ook aanbieden om alternatief vervoer voor je te regelen om alsnog je bestemming te bereiken.

Passagiers die voor deze laatste optie kiezen, hebben, afhankelijk van de vluchtafstand en duur van de vertraging, recht op eten en accomodaties zoals een gratis telefoongesprek en indien nodig een hotelkamer.

Schadevergoeding

Je kan ook een schadevergoeding vorderen bij een annulering, instapweigering of een aankomst die drie uur later is dan het tijdstip vermeld op je vliegticket. De schadevergoeding varieert afhankelijk van de afstand:

  • Een vlucht over een afstand van 1500 kilometer of korter: 250 euro
  • Een vlucht over een afstand langer dan 1500 kilometer: 400
  • Een vlucht over een afstand langer dan 3500 kilometer ( tussen Eu-luchthaven en luchthaven buiten de EU): 600 euro

Pas op: Als de maatschappij je een andere vlucht kan aanbieden zonder veel tijdverlies, dan wordt de schadevergoeding gehalveerd. Daarnaast krijg je geen schadevergoeding als er sprake is van overmacht of als je twee weken op voorhand bent ingelicht.

Vlucht geannuleerd? Je hebt recht op een schadevergoeding

Bij overmacht is de luchtvaartmaatschappij wel verplicht om je bijstand te verlenen zoals: een andere vlucht aanbieden, al dan niet op een ander tijdstip naar je goeddunken of het kan je vliegticket terugbetalen.

Hoe een schadevergoeding bekomen

Dien een Europees klachtenformulier in bij de verantwoordelijke luchtvaartmaatschappij. Indien je geen gehoor krijgt, kan je klacht indienen bij de nationale instantie die bevoegd is voor het toezicht in het EU-land waar je problemen had met de vlucht. Je kan hier de lijst raadplegen met alle bevoegde instanties in Europa. (NS)

Partner Content