Kunnen we binnenkort de kinderopvang betalen met dienstencheques?

© iStock

De sector van de dienstencheques wil het gebruik van de dienstencheques verder uitbreiden. Herwig Muyldermans van de dienstenchequefederatie Federgon denkt onder meer aan tuinonderhoud, klusjes en kinderopvang.

Het gaat goed met de dienstenchequesector in ons land. Federgon stelde donderdag de jaarcijfers van de dienstenchequesector voor, die een groei liet optekenen van vier procent. Het aantal bedrijven is gedaald maar er zijn meer klanten en werknemers bijgekomen in 2015.

Kinderopvang en tuinonderhoud

Wij moeten zorgen voor jobcreatie. Bij dienstverlening aan particulieren zijn er oplossingen te vinden”

“Dit is positief en tegen de verwachtingen in”, zegt Herwig Muyldermans, algemeen directeur van Federgon, de federatie van de uitzendsector. Toch zijn hervormingen noodzakelijk om de veranderingen op de toekomstige arbeidsmarkt op te vangen, waarschuwt de sectorfederatie. Volgens Muyldermans gaan er in de toekomst in heel wat jobs verloren gaan voor lager- en middengeschoolde werkkrachten. “Wij moeten zorgen voor jobcreatie”, gaat hij verder. “Bij de dienstverlening aan particulieren zijn er oplossingen te vinden.”

Daarom maant Federgon de deelstaatregeringen – sinds 1 januari van dit jaar is dit een regionale aangelegenheid – aan om de dienstenchequeactiviteiten uit te breiden. Federgon denkt aan onder andere tuinonderhoud en kinderopvang maar laat alle pistes open. De uitbreiding van activiteiten zou ook het aantal mannelijke werknemers kunnen optrekken. Momenteel maken vrouwen 98 procent van de dienstenchequewerknemersbestand uit.

Werkgever laten financieren

Dienstencheques zijn toch maatschappelijk meer relevant dan maaltijdcheques?

Daarnaast is Federgon er een voorstander van om ook werkgevers de dienstencheques mee te laten financieren, naar analogie met de maaltijdcheques. “Dienstencheques zijn toch maatschappelijk meer relevant dan maaltijdcheques?”, zegt Muyldermans. Dit zou kunnen passen in de nieuwe verloningsstrategie van werkgevers om verschillende verloningsmanieren aan te bieden.

Federgon maakte ook al een eerste balans op van de regionalisering van de dienstenchequesector. Die blijkt op het eerste gezicht positief, al blijft vooral het systeem met kinderziektes sukkelen. Zo blijven er sinds de opstart op 1 januari problemen met de terugbetaling en de scanning van de dienstencheques, is het systeem niet altijd toegankelijk en neem de behandeling van nieuwe aanvragen veel tijd in beslag. Maar de regionalisering was vooral “een kostendrijver voor de dienstenchequebedrijven”, zegt Muyldermans.

Cijfers

Uit de jaarresultaten bleek dat het aantal actieve klanten steeg met 5 procent tot 1.021.208. Er werden ook 3 procent meer mensen tewerkgesteld, goed voor 154.558 dienstenchequewerknemers. “Dat zijn positieve cijfers”, aldus Muyldermans.

Toch verhullen de positieve cijfers dieperliggende problemen, vooral op het vlak van de rentabiliteit van de dienstenchequeondernemingen. Het aantal actieve bedrijven daalde met 11 procent tot 2.030. Enerzijds omdat “de avonturiers wegblijven”, zegt Muyldermans. Maar ook omdat dienstencheques verre van winstgevend zijn. “De consolidatie van het aantal bedrijven is op zich geen slechte zaak. Maar er moeten maatregelen getroffen worden om de winstgevendheid op te trekken.”

Momenteel maakt een dienstenchequesonderneming 0,04 euro winst per dienstencheques. “Verwaarloosbaar”, zegt Paul Verschueren, directeur Vlaanderen. Daarom pleit Federgon ervoor om tot een volledige indexering van de inruilwaarde te komen, nu ligt dit op 73 procent. Concreet betekent dit dat momenteel de overheidssteun voor een dienstenchequewerkgever de inflatie van de lonen niet volledig volgt. Hierdoor komt een deel van de uitgiftekosten op de schouders van de bedrijven te liggen bij de overschrijding van de spilindex. Een volledige indexering moet de “marge-erosie” wegwerken, aldus Verschueren. (Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content