Dit is waarom België stilaan een van de duurste landen wordt om te tanken
Uit cijfers van de automobilistenorganisatie VAB blijkt dat België zich bij de duurste landen van Europa bevindt om te tanken.
Tot 2009 was België één van de goedkopere landen om je benzine-of dieselwagen vol te tanken. Maar de afgelopen jaren heeft er een trendbreuk plaatsgevonden. Cijfers van VAB tonen aan dat België het op twee na duurste Europese land is om benzine te tanken. Enkel in Nederland en Italië moet eigenaars van een benzinewagen nog meer betalen. Als we naar de dieselprijzen kijken moeten bestuurders enkel in Zwitersland, Italië en Nederland meer betalen. Dat schrijven De Tijd en Het Laatste Nieuws.
Het cliquetsysteem
Volgens de automobilistenorganisatie zijn de duurdere benzine-en dieselprijzen te wijten aan het cliquetsysteem. Dat systeem werd in 2003 in het leven geroepen toen de brandstofprijzen, net zoals de afgelopen maanden, stevig daalden. Als benzine of diesel goedkoper wordt, mag maar de helft van die daling doorgerekend worden in de accijnzen op die producten. De andere helft vloeit naar de schatkist.
Door het toepassen cliquetsysteem zijn de bijzondere accijnzen op diesel afgelopen woensdag verder gestegen, met 10,4849 euro per 1.000 liter. Dat terwijl de dieselprijs gisteren in principe daalde. Maar door de accijnsverhoging bleeft die daling beperkt. Anerzijds daalden de bijzondere accijnzen op benzine.
Zeven jaar geleden waren we nog het derde goedkoopste land om diesel te tanken en het vierde goedkoopste voor benzine. Het goedkoopst om te tanken blijft Luxemburg. Daar betaal je maximaal 1,07 euro per liter benzine van het type 95 en 0,91 euro per liter diesel. In ons land betaal je maximaal 1,296 euro per liter benzine van het type 95 en 1,163 euro per liter diesel.
Volgens VAB zal ons land nog verder stijgen in de rangschikking, want er staan voor diesel nog meer accijnsverhogingen op stapel. Zo wil de regering de accijnzen op diesel en benzine tegen 2018 gelijkschakelen. Bedoeling is om het prijsverschil tussen de twee brandstoftypes te verkleinen. (NS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier