Bijna helft dieselwagens zelfs na 30.000 kilometer niet goedkoper dan benzinewagen
Door de nieuwe autofiscaliteit is het moment waarop je beter voor een dieselwagen kiest, grondig veranderd. Vier op de tien dieselwagens zijn zelfs bij 30.000 km per jaar niet goedkoper dan de benzineversie, zo stelt mobiliteitsclub VAB vrijdag op basis van eigen testen.
VAB berekende van zowel de diesel- als de benzineversie van tien gezinswagens de werkelijke kilometerkostprijs op basis van eigen gemeten testverbruik.
Hogere nieuwprijs dieselwagen
Daaruit blijkt dat vier op de tien dieselwagens zelfs bij 30.000 km per jaar niet goedkoper zijn. Volgens de VAB is het de eerste keer dat bij een budgettest een model naar voren komt dat zelfs bij die jaarlijkse afstand goedkoper blijkt te zijn dan een dieselvariant. Dat komt volgens de organisatie door de hogere nieuwprijs van de dieselversie en het lagere verbruik van de nieuwste benzinemotor.
Enkel bij SUV’s is er sprake van een duidelijk voordeel van de dieselversie bij de kilometerkostprijsberekening. Bij gewone gezinswagens is er pas vanaf 30.000 km per jaar een financieel voordeel bij dieselwagens. Dat verschil blijft wel beperkt tot slechts 1 eurocent per kilometer, aldus VAB.
Het verschil in aankoopprijs tussen een moderne diesel- en benzinewagen is gemiddeld 557 euro kleiner geworden sinds 2013.
Ook niet onbelangrijk: de afwijking van het normverbruik dat de constructeur opgeeft tegenover het werkelijk gemeten testverbruik is met 49 procent het grootst bij dieselmotoren. Benzinemotoren verbruiken gemiddeld 27 procent meer dan wat de constructeur opgeeft.
Verbruik aan de pomp
Daarnaast wordt het verschil tussen diesel en benzine aan de pomp steeds kleiner. Het prijsverschil is op vier jaar tijd gehalveerd. Een dieselchauffeurs moet met andere woorden langer met zijn wagen rijden om hetzelfde voordeel als vroeger te halen.
Voorts is de aankoop van een dieselwagen minder interessant door de vergroening van de verkeersbelasting. De Vlaamse regering heeft sinds dit jaar de belasting op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting aangepast aan de uitstoot. En dat is voornamelijk slecht nieuws voor de dieselchauffeurs. Die vergroening laat zich al meteen voelen in de verkoopcijfers. In januari werden er al minder dieselwagens verkocht in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Terwijl in januari 2015 dieselwagens nog 57 procent van de verkochte wagens uitmaakten, is dat aandeel dit jaar gezakt naar 37 procent.
In 2012 schafte de voorgaande regering bovendien ook al de ecopremie van 15 procent op kleine dieselwagens af. Door de opeenstapeling van al die maatregelen is de dieselwagen in de loop der jaren al zijn fiscale troeven kwijtgespeeld. (Belga/NS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier