Schade phishing wordt terugbetaald
Het fenomeen van phishing zit fors in de lift. In het eerste kwartaal werden al 473 gevallen van fraude op deze manier vastgesteld. Tot nog toe werden alle slachtoffers volledig vergoed, maar een automatisme is dit niet.
Bij phishing doet iemand zich voor als een medewerker van de bank. Daarbij probeert hij met een list of een nagemaakte website de geheime codes van consumenten te achterhalen. Lukt dat, dan wordt geld overgeschreven naar de rekeningen van de oplichter of zijn trawanten. Vorig jaar leidde dit tot zowat 3 miljoen euro aan schade bij de 1.003 getroffen consumenten, in het eerste kwartaal van 2013 liep de som op tot 1,27 miljoen euro bij 473 slachtoffers. Tot dusver werd de schade volledig terugbetaald. De wet op de elektronische verrichtingen verplicht de banken daartoe ook. Maar een automatisme is dit niet. Indien er sprake is van grove nalatigheid van de consument hoeft de bankier immers geen vergoeding op te hoesten. De vraag is of de banken zich op dit principe zullen beroepen eens de kostprijs van de phishing te sterk gaat oplopen. (Belga)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier