Reynders: “De financiële sector moet een bijdrage betalen”

© belga

Een kerosinetaks, péage, een bankentaks, een Tobin-taks, een koolstoftaks … Minister van Financiën Didier Reynders is op zoek naar nieuwe belastingen om de fiscale druk op arbeid te verlichten en om de putten in de begroting op te vullen.

“Er zijn andere mogelijkheden dan een zoektocht naar bijkomende belastingen”, zegt Reynders. “In de eerste plaats is er het beheer van de uitgaven: hoe kunnen die beter omkaderd worden?”

“Een tweede denkpiste is die van tarifering: diensten laten betalen door de gebruiker. Het wegen- en snelwegennet is een goed voorbeeld. Als Belgen in het buitenland moeten betalen, is het dan zo onvoorstelbaar dat het verkeer dat door België rijdt ook betaalt? Een ander voorbeeld: de luchthavens. Terwijl iedereen pleit voor een vermindering van het energieverbruik, zien we dat de belastingbetaler moet opdraaien voor een hele reeks kosten in plaats van de luchtvaartmaatschappijen en hun passagiers.”

U wou ooit samen met Frankrijk een taks te heffen op de vliegtuigtickets.
Reynders: “Wie zich moet verplaatsen om naar het werk te gaan, betaalt verkeersbelasting, inschrijvingstaks, accijnzen en belastingen op de brandstof. Wie het vliegtuig neemt om op vakantie te gaan, betaalt niets, ook al omdat er op de kerosine geen belasting geheven wordt. Ik heb voorgesteld om een taks van 1 euro te heffen op vliegtuigtickets.”

U ziet een alternatieve oplossing op lange termijn? Reynders: “Die heeft betrekking op de belastinggrondslag. We hebben de personenbelasting al met 10 miljard euro verlaagd en we moeten op die weg voortgaan om de prijs van arbeid te verlagen. Dat veronderstelt wel dat de fiscaliteit in andere richtingen verschoven wordt. In de eerste plaats naar een bijdrage van de financiële sector aan de inspanningen om uit de crisis te geraken en aan de toekomstige financiering van de overheid; en dan heb ik het niet enkel over de actoren, maar ook over de transacties. In de sector bestaat al een aanslag van 0,15 procent op de deposito’s. Die heeft volop effect vanaf 2011: op kruissnelheid zowat 600 miljoen euro per jaar.”

De financiële crisis was de gelegenheid om de Tobin-taks of een heffing op de financiële transacties weer uit de kast te halen?
Reynders: “De heffing op transacties, die een aanzienlijke bron van inkomsten kan vormen, kan alleen beslist worden op Europees niveau. We brengen dat onderwerp weer ter sprake tijdens het Belgische voorzitterschap. Als we Amerika en Azië kunnen overtuigen des te beter, maar het is niet nodig om een wereldomvattend akkoord te bereiken.”

De staat is een belangrijke aandeelhouder van de banksector geworden. Is de balans positief? Reynders: “Alles bij elkaar zal de financiële crisis geen probleem vormen voor de belastingbetaler noch voor de staat omdat de toename van de overheidsschuld eigenlijk neerkomt op een investering. We hebben een beroep gedaan op het geld van de belastingbetaler, maar hij zal dat geld terugkrijgen, waarschijnlijk met een meerwaarde.”

Guy Legrand

Het volledige interview leest u in Trends van donderdag 8 april.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content