Regering doet dieselaccijns langzaam maar zeker stijgen

© istock

De regering-Michel gaat de dieseltaks opvoeren om hem geleidelijk gelijk te schakelen met de belasting op benzine. De argumenten zijn de bescherming van de volksgezondheid en de noodzaak om bijkomende inkomsten te genereren.

De regering-Michel doet een nieuwe stap in de richting van de gelijkschakeling van de accijnzen op diesel en benzine. In het regeerakkoord wordt in naam van de milieuvriendelijke fiscaliteit strijd gevoerd tegen zowel het tabaks- als het dieselverbruik. Details zijn er nog niet. Wel bekend is dat de operatie over drie jaar gespreid zou worden, tot 2018 dus.

Een zuivere gelijkschakeling wordt het wellicht niet, maar het verschil zal wel kleiner worden. Een liter diesel kost nu 9 procent minder dan een liter benzine. “Dat verschil moet dalen naar 5 procent”, vindt Jean-Louis Nizet, secretaris-generaal van de Belgische Petroleumfederatie. Dan komen we op hetzelfde niveau als in Nederland.

Schadelijk

Het idee om de accijnzen op diesel dichter bij die op benzine te brengen, wordt gevoed door de aanwijzingen dat diesel schadelijk is. In 2012 maakte de Wereldgezondheidsorganisatie voor het eerst officieel bekend dat de uitlaatgassen van dieselmotoren kankerverwekkend zijn. Hun rol in het ontstaan van longkanker is wetenschappelijk aangetoond. Dat maakt het almaar moeilijker het fiscale gunstregime van diesel te verdedigen.

Dat relatieve voordeel is iets typisch Europees. “Waarom koopt 60 procent van de Europeanen een dieselwagen, tegenover 0 procent van de Japanners en de Amerikanen? Enkel en alleen door de fiscaliteit”, verklaarde Carlos Ghosn, de president-directeur-generaal van Renault en Nissan, in maart in Trends-Tendances. “Als je speelt met de fiscaliteit, verander je het gedrag van de consument.”

De regering-Michel zag ook een financieel argument om diesel aan te pakken. De operatie zou de schatkist volgens de voorlopige cijfers 100 miljoen euro extra opbrengen in 2016, 204 miljoen in 2017 en 313 miljoen in 2018 (ten opzichte van 2014). Dat moet de verhoging van de aftrek van forfaitaire beroepskosten in de inkomstenbelasting financieren.

De convergentie van de accijzen op diesel en benzine heeft weinig tegenstanders, behalve dan onder de autoconstructeurs, die heel wat geïnvesteerd hebben in diesel. Zelfs de Petroleumfederatie ziet er de voordelen van in. “Het zou het onevenwicht van vraag en aanbod van diesel verminderen. Er is zo veel vraag naar die brandstof dat we verplicht zijn ze te importeren, meer bepaald uit Rusland”, geeft Nizet aan. Bij de raffinage brengt elk vat petroleum een vaste verhouding aan diesel en benzine voort. Het onevenwicht drijft de productiekosten van diesel, die hoe dan ook al hoger zijn dan die van benzine, nog op.

Robert van Apeldoorn

Het volledige fleetdossier leest u in Trends van deze week.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content