Garantie- of herroepingsrecht? Niet elke onlineaankoop is dezelfde

© iStock
Roel Van Espen medewerker Trends

Wie iets koopt op het internet, kan een beroep doen op het herroepingsrecht, maar soms ook op het garantierecht. In het laatste geval moet je niet zelf opdraaien voor de retourkosten.

Als je iets in een webshop koopt, dan weet je vooraf niet altijd helemaal zeker wát je precies bestelt. Daarom geldt bij een onlineaankoop in heel Europa een herroepingsrecht van veertien kalenderdagen. Dat betekent dat je in die periode mag afzien van je aankoop en je geld integraal terugkrijgt. Je moet je op geen enkele manier verantwoorden. De bedenktermijn van veertien kalenderdagen start op het moment dat de goederen bij jou worden afgeleverd.

De onlineverkoper is wettelijk verplicht de consument duidelijk te informeren over zijn herroepingsrecht (dat moet in principe zowel op de website als in de bevestigingsmail die je ontvangt na je aankoop). Doet hij dat niet, dan wordt de herroepingstermijn automatisch verlengd met twaalf maanden. Sommige handelaars breiden de wettelijke bedenktijd uit tot bijvoorbeeld een maand of zelfs twee maanden, om commerciële redenen.

Als je het herroepingsrecht uitoefent, dan draai je in principe wel op voor de terugzendkosten. Toch nemen heel wat webwinkels die kosten op zich. De handelaar is sowieso verplicht de aankoopprijs en de eventuele initiële leveringskosten binnen veertien kalenderdagen terug te betalen. Hij mag die betaling weliswaar uitstellen tot hij alle goederen teruggekregen heeft, of tot wanneer jij hebt aangetoond dat je ze teruggestuurd hebt.

Uitzonderingen

Soms geldt het herroepingsrecht niet. Dat is het geval bij de onlineaankoop van onder andere kranten en tijdschriften, gepersonaliseerde goederen, bederfbare producten (zoals eetwaren of bloemen) en ticketbestellingen voor evenementen. Ook een onlinereservering van vluchten, hotels of een huurauto kun je niet zomaar herroepen.

‘Afzien van de aankoop van een digitaal product – zoals een e-boek, een app, een spel, muziek of een film – in een webshop is evenmin mogelijk’, weet Karen Ghysels van de consumentenrechtenorganisatie ECC België. ‘Dat moet tijdens het bestelproces duidelijk aangegeven worden. Doe je de onlineaankoop van eender welk product via je bedrijf – dus niet als particulier -, dan vervalt het herroepingsrecht eveneens.’

En de garantie?

Als je als particulier een bestelling plaatst bij een handelaar in de Europese Unie, dan heb je automatisch recht op een wettelijke garantie van twee jaar. Dat is ook het geval als die aankoop via internet gebeurde. Is er dus iets fout met het gekochte product, dan mag je eisen dat de verkoper het gratis herstelt of vervangt. Ook de kosten voor de hiermee gepaard gaande verzendingen zijn dan voor zijn rekening.

‘Kan de handelaar dit niet binnen een redelijke termijn klaarspelen, dan mag je de annulering van de verkoop eisen’, zegt Karen Ghysels. ‘Hij moet je dan terugbetalen. Maar wat hij je precies moet terugbetalen, hangt af van hoe lang je het product hebt kunnen gebruiken. Binnen de eerste zes maanden na de aankoop moet je als consument niets bewijzen. Daarna kan de verkoper je vragen om het bewijs te leveren dat de fout al bestond op het moment van de levering.’

Niet altijd duidelijk

Het is echter niet altijd vanzelfsprekend te weten wanneer je je kan beroepen op het herroepingsrecht (het product bevalt je niet en jij draagt de kosten van de terugzending) en wanneer op het garantierecht (het product functioneert niet of komt niet overeen met het wat beschreven was door de verkoper, en hij draagt de kosten van de terugzending).

‘Werden bijvoorbeeld rode in plaats van zwarte schoenen geleverd, dan kan je terugvallen op het garantierecht’, weet Karen Ghysels. ‘In dat geval sta je niet zelf in voor de kosten van de terugzending. Is de geleverde T-shirt te klein, maar wel de bestelde maat? Dan speelt eerder het herroepingsrecht en draai je mogelijk wél op voor de retourkosten.’ Ben je niet helemaal zeker, dan kan je contact opnemen met ECC België (info@eccbelgium.be of 02 542 33 46 op werkdagen tussen 9.00 uur en 13.00 uur).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content