Proximus stopt met aanbieden nieuwe huurcontracten voor telefoons
Proximus gaat vanaf 2018 niet langer vaste telefoontoestellen verhuren. Dat schrijft Het Laatste Nieuws en bevestigt de telecomoperator dinsdag.
Proximus kreeg vorige maand heel wat tegenwind omdat vele klanten nog steeds een maandelijks huurbedrag betalen voor hun oud vast toestel. Uiteindelijk meldde het bedrijf dat het de 150.000 klanten die al jaren zo’n toestel huren, een brief zal sturen.
In de brief deze maand bij de factuur legt Proximus uit hoe de klant de huur kostenloos kan opzeggen. Wie dat doet, zal zijn vast toestel mogen houden. Een financiële compensatie komt er niet, zo raakte toen bekend.
Maar minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) en telecomminister Alexander De Croo (Open Vld) hadden snel na de aankondiging van de brief reeds aangegeven dat de zaak voor hen niet gesloten is en dat nog een aantal vragen openblijven. Ze wilden dan ook snel overleg met CEO Domique Leroy. Dat leverde een nieuwe compromis op.
‘Het aanbieden van huurcontracten zullen we stopzetten vanaf 2018’, zegt het bedrijf. ‘Bestaande klanten kunnen wel blijven huren.’ Zoals reeds bekend stelt Proximus voorts een promoprijs voor, voor de klanten die een vast toestel willen kopen. Wie wil blijven huren, kan het oud toestel inruilen voor een recent model, aan dezelfde huurprijs.