Klachtenstroom over verzekeraars
De Ombudsman van de Verzekeringen kreeg vorig jaar 8 procent meer klachten te verwerken dan het jaar ervoor.
De ombudsdienst mocht in 2011 4.096 schriftelijke klachtenformulieren inkijken. Dat zijn er 8 procent meer dan in 2010.
De forse toename wordt toegeschreven aan de economische crisis en aan de uitzonderlijke weersomstandigheden. De ombudsdienst slaagde er in de helft (49 procent) van de gevallen in de klacht tot een goed einde te brengen voor de consument.
“Het aantal klachten vorig jaar werd beïnvloed door de stormen, overstromingen en het winterweer in de tweede helft van 2010 en het begin van 2011”, verklaarde ombudsman Josette Van Elderen donderdag bij de voorstelling van het jaarverslag. “Daardoor hebben de verzekeringsmaatschappijen meer schadegevallen moeten afhandelen, waardoor er uiteraard ook meer geschillen kunnen ontstaan”, voegde ze eraan toe.
Aangezien er vorig jaar meer klachten werden verwerkt, zagen de verzekeringsmaatschappijen hun inkomsten afnemen, waardoor er er maatregelen werden genomen om dat verlies te compenseren. “Bij schadegevallen die zich in de grijze zone afspelen, worden de algemene voorwaarden strikter toegepast”, aldus Van Elderen.
De meeste klachten tegen verzekeringsondernemingen hadden gewoontegetrouw te maken met de autoverzekering. Dat aantal steeg het afgelopen jaar met 16 procent tot 879 klachten. Vooral de opzeg van contracten en de wijziging van de premie leidde tot betwistingen. (Belga/BO)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier