Europese consument ziet licht aan het eind van de tunnel
Het consumentenvertrouwen in de eurozone komt in april uit op het hoogste peil in ruim zes jaar, blijkt uit de barometer van de Europese Commissie.
Het consumentenvertrouwen in de eurozone is in april onverwacht gestegen tot het hoogste peil sinds oktober 2007. De barometer die dat vertrouwen peilt, klokte deze maand af op -8,7 tegenover – 9,3 in maart. De voorlopige raming van de Europese Commissie, die vandaag bekendgemaakt werd, ligt boven de gemiddelde analistenprognose (-9,3) van het persagentschap Bloomberg.
” Het consumentenvertrouwen zit in de lift”, aldus Christoph Weil , analist bij Commerzbank AG in Frankfurt . “Er is een sterke correlatie tussen de werkloosheid en het consumentenvertrouwen, waardoor een betere conditie van de arbeidsmarkt het vertrouwen van de consument in de economie stimuleert.”
Met de arbeidsmarkt gaat het welsiswaar niet schitterend, maar wel beter. De werkloosheid noteerde in februari op 11,9 procent tegenover het recordpeil van 12 procent vorig jaar. Bovendien werden in februari 35.000 minder werklozen geteld dan een maand eerder.
Mario Draghi, voorzitter van de Europese Centrale Bank (ECB) liet op 10 april optekenen dat, terwijl de werkloosheid ‘hoog blijft’ de arbeidsmarkt toch ‘tekenen van herstel’ laat zien. (Bloomberg/BO)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier