Europese autoverkoop zit in de lift, maar…

Het gaat goed met de autoverkoop in Europa, weet ACEA, de Europese organisatie van autofabrikanten. Procentueel gezien ligt het aantal inschrijvingen in maart 10,6% hoger dan een jaar geleden. In absolute cijfers wordt dat echter een ander verhaal.

De autoverkoop in Europa zit in de lift: voor de zevende maand op rij gaan de ACEA-cijfers in stijgende lijn. In het eerste kwartaal nam de autoverkoop in de Europese Unie toe met 8,4%, goed voor 3.25 miljoen nieuwe registraties. De maand maart klokte af op 10.6% méér inschrijvingen dan dezelfde periode vorig jaar. In absolute cijfers is dat resultaat minder spectaculair dan het lijkt: met net geen 1.5 miljoen inschrijvingen, zijn de inschrijvingscijfers van de afgelopen maand maart de tweede laagste ooit voor deze periode. De aangroei in maart concentreert zich op enkele boomende nationale markten. Zo liet de Britse autoverkoop een spectaculaire stijging van 17,7% optekenen, net als Spanje, waar 10% meer auto’s werden verkocht. Ook de Franse, Duitse en Italiaanse markten trokken stevig aan. De Belgische automarkt kende dan weer een lichte daling: van 53.076 inschrijvingen in maart 2013 naar 52.808 in maart 2014, een daling met 0.5%. Het eerste trimester van dit jaar was voor de Belgische automarkt 0.4% minder dan dezelfde periode vorig jaar. De Europese automarkt wordt gedomineerd door de merken van de Volkswagengroep. PSA-Citroën neemt de tweede plaats in, gevolgd door Renault. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content