Duitse mededingingsautoriteit kritisch over hogere ticketprijzen Lufthansa

© reuters

De Duitse mededingingsautoriteit ziet een verband tussen het faillissement van luchtvaartmaatschappij Air Berlin en de duurdere tickets van Lufthansa.

De Duitse mededingingsautoriteit roept Lufthansa op het matje. De luchtvaartmaatschappij is sinds het faillissement van concurrent Air Berlin erg machtig geworden in Duitsland, en zou daarvan profiteren om de ticketprijzen op te trekken. Lufthansa ontkent dat echter en zegt dat de prijzen door algoritmes bepaald worden.

Sinds eind november loopt een onderzoek naar de tariefverhogingen bij Lufthansa, dat delen van Air Berlin heeft overgenomen.

Vooral op binnenlandse verbindingen in Duitsland is Lufthansa erg machtig geworden. In november schreef de zakenkrant Handelsblatt dat de prijzen tot 30 procent zijn gestegen voor bepaalde verbindingen, bijvoorbeeld tussen Berlijn en Düsseldorf.

Volgens Lufthansa-topman Carsten Spohr waren de verhogingen louter het resultaat van een ‘automatische berekening’, gelinkt aan het samenvallen van een hogere vraag en een lager aanbod door het verdwijnen van Air Berlin.

Andreas Mundt, topman van de mededingingsautoriteit, neemt de uitleg van Lufthansa evenwel niet ernstig: “Die algoritmes worden niet door de lieve Heer in de hemel geschreven. De onderneming kan zich niet achter algoritmes verstoppen”, zegt hij in een interview met de krant Süddeutsche Zeitung.

Mundt maakt zich sterk talrijke voorbeelden te kennen van exploderende prijzen nadat de concurrentie verdwenen was.

Partner Content