Duits consumentenvertrouwen neemt licht af
De Duitsers matigen hun optimisme met de herfst in het vooruitzicht. Dat blijkt uit de Gfk-barometer, die het consumentenvertrouwen peilt.
Het Duits onderzoeksinstituut GfK, dat bij een 2.000-tal consumenten polst naar hun koopgedrag, noteert voor september een lichte terugval van 7 punten tot 6,9 punten in vergelijking met augustus. Analisten gepolst door het persagentschap Reuters hielden rekening met een stabiele score van 7 punten.
Ondanks de lichte terugval blijft het consumentenvertrouwen in de grootste economie van de eurozone op het hoogste peil in bijna zes jaar.
De opwaartse tendens die het consumentenvertrouwen sinds februari te beurt valt, zet niet langer door,” luidt het in een verklaring van het GfK-instituut. Dat zou evenwel niet betekenen dat er sprake is van een ommekeer die het consumentenvertrouwen onderuit haalt, sust het GfK.
De lichte terugval zou te wijten zijn aan de vrees voor toenemende inflatie, waardoor de consumenten rekening houden met een verzwakking van de koopkracht. De voedselprijzen in Duitsland namen in juli met 1,9 procent toe in vergelijking met een jaar eerder. Dat is de sterkste stijging die zich dit jaar liet optekenen.
Als gevolg van de historisch lage rente mikken de Duitsers op grotere investeringen, zoals het vastgoed. Dat kwam alvast tot uiting in het tweede kwartaal, waarin de bouwsector van de grootste economie van Europa prima resultaten neerzette. De Duitse overheid heeft in het eerste halfjaar alvast 10,8 procent meer bouwvergunningen toegekend dan in de eerste helft van 2012. (Reuters/BO)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier