Derde meer klachten bij Europees Centrum voor de Consument -België

Het Europees Centrum voor de Consument in België (ECC) kreeg in 2012 5733 klachten van misnoegde consumenten, een stijging met 30 procent ten opzichte van 2011. Dat blijkt uit het jaarverslag van de consumentenorganisatie.

In 2012 ontving ECCC 2357 vragen over kopen in Europa en 3376 klachten over grensoverschrijdende aankopen. Consumenten die bij het ECC kwamen aankloppen, hadden vooral klachten over de aankoop en afhandeling van reizen (22 procent van het totaal aantal klachten) en elektronische producten (16 procent). In die laatste categorie namen defecte mobiele telefoons het leeuwendeel voor hun rekening. Ook klachten over tickets voor geannuleerde voorstellingen, verkeerd geleverde meubelen en problemen met de inschrijving van ingevoerde wagens kwamen vaak voor. In 23 procent van de gevallen was er sprake van een onvolledige levering of bleef de levering helemaal uit. Ook kreeg ECC veel klachten over producten die bij levering defect bleken te zijn. Daarnaast hadden 12 procent van de klachten betrekking op onduidelijke contractvoorwaarden. 9 procent van de klachten ging over de prijzen, bijvoorbeeld wanneer er onverwachte supplementen opduiken. Op zes jaar tijd is het aantal klachten bij ECC meer dan verdubbeld, blijkt nog uit cijfers van de organisatie. ECC België maakt deel uit van een Europees Netwerk (ECC-Net) dat in elke Europese lidstaat, Noorwegen en IJsland aanwezig is. Klachten kunnen ingediend worden via het online formulier op www.eccbelgie.be. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content