‘De grote aantrekkingskracht van een turbo is de hefboomwerking’

© Thinkstock

Wat is een turbo en welke zijn de risico’s. Danny Reweghs, directeur analyse en strategie van Moneytalk, licht toe.

Wat is een turbo?

Danny Reweghs: “Turbo’s zijn beleggingsproducten met een hefboom op een specifieke onderliggende waarde. Dat kan een individueel aandeel zijn, maar evengoed een beursindex, de olie- of goudprijs, …Je kunt zowel mikken op een stijging als een daling van die onderliggende waarde. Als je gelooft dat het aandeel van Microsoft zal stijgen, dan koop je een ‘turbo long’. Mik je daarentegen op een daling van het technologieaandeel, dan koop je een ‘turbo short’. Cruciaal bij turbo’s is de stoploss. De stoploss is het niveau waarop de handel in de turbo wordt stopgezet. Eens de turbo long zakt onder de stoploss of de turbo short stijgt boven de stoploss kan er niet meer in de turbo worden gehandeld. De huidige koers van Microsoft ligt in de buurt van 30 dollar. Stel dat je een turbo long koopt met stoploss 26 USD, dan zal bij een daling van de koers van Microsoft onder 26 USD, het handel worden stopgezet en zal je een gigantisch verlies lijden. Hoe dichter op moment van aankoop de stoploss zich bij de koers bevindt, hoe hoger de hefboom. De turbo long op Microsoft met stoploss 26 USD kan een hefboom van 10 hebben. Dat betekent dat elke procent stijging of daling van het Microsoft-aandeel 10% stijging of daling zal veroorzaken voor onze turbo long.”

Welke zijn de risico’s?

Danny Reweghs: “De grote aantrekkingskracht van een turbo is uiteraard die hefboomwerking. Het grootste risico is uiteraard dat men zich daardoor laat verblinden en de risico’s niet ziet. Want zoals aangegeven is er dat onverbiddelijke stoplossniveau. We hernemen onze turbo long op Microsoft. Stel dat de koers eerst daalt van 30 naar 25 USD alvorens de klim tot 33 USD aan te vatten. Dan lijdt men met de turbo enorme verliezen omdat de stoploss eerst werd doorbroken alvorens de koers ging stijgen. Wie gewoon de aandelen koopt, heeft eerst wel een ‘papieren’ verlies, maar maakt dat daarna goed en wint 10%. Stijgt de koers van Microsoft wel direct van 30 naar 33 USD, dan gaat die 10% koersstijging bij hefboom 10 onze turbo doen verdubbelen (+100%). Het is dus vaak alles of niets bij turbo’s en de timing van aan- en verkoop is nog zoveel belangrijker dan bij aandelen.”

Wanneer zou u een turbo aanbevelen?
Danny Reweghs: “In het algemeen zou ik turbo’s enkel aanbevelen aan mensen met enige beleggingservaring die het nodige risico aankunnen. Bovendien enkel aan mensen die de enorme volatiliteit van dergelijke producten mentaal aankunnen. Het spreekt voor zich dat men best slechts een zeer beperkt gedeelte (hooguit enkele procenten) van zijn beleggingen in turbo’s investeert gezien het risico het grootste deel of de volledige inzet te verliezen. Een turbo is wel aantrekkelijk wanneer we voor belangrijke, onzekere gebeurtenissen staan zoals de ‘fiscal cliff’ eind vorig jaar. De kans was toen zeer groot dat er een akkoord zou komen, maar een breuk was toch niet helemaal uitgesloten. In dat soort gevallen loont het niet echt de moeite om grote delen van de portefeuille te verkopen, maar kan men voor een klein bedrag een turbo short op een beursindex kopen. Valt het nieuws zoals verwacht mee, dan zullen de beurzen stijgen en de aandelenportefeuille zal volgen en moet er een verlies genomen worden op de turbo short. Valt het onverwacht toch tegen, dan kan men de aandelenportefeuille herschikken en de aanvankelijke verliezen compenseren door de forse stijging van de turbo short.”

Partner Content