Cybercriminelen richten pijlen op KBC
Na ING, BNP Paribas Fortis en Belfius is het nu de beurt aan KBC om het doelwit van internetfraudeurs te zijn. Het is de bank zelf die de kwestie via Twitter onder de aandacht brengt. Hoe proberen cybercriminelen hun slag thuis te halen?
Criminaliteit is van alle tijden, en dat is met cybercriminaliteit niet anders. Het internet is dan ook niet meer dan een zoveelste tool om op illegale wijze geld te verdienen. Uniek is dat je het perfect van thuis uit kunt doen, gewapend met enkel een laptop en de nodige IT-kennis. Paswoorden kraken is voor velen al langer kinderspel, en erg ver kom je er niet mee als je rijk wil worden via internetfraude. Want de beveiliging gaat veel verder dan via het gebruik van paswoorden. Een transactie hacken is een mogelijkheid, maar daar komt heel wat bij kijken. Vooral banken maar ook internethandelaren versleutelen de data die via hun netwerken passeren zodanig ingrijpend, dat de data in kwestie totaal onbruikbaar zijn voor zij die er de hand opleggen. De eenvoudigste manier, zo hebben fraudeurs ontdekt, is ervoor zorgen dat de consument je zelf de info bezorgt die je nodig hebt om aan zijn centen te kunnen. Een mogelijkheid is hem daar toe dwingen, maar veel simpeler is hem er gewoon om vragen. En dat is nu precies wat er overal ter wereld op grote schaal gebeurt. Doorgaans gaan de faudeurs alsvolgt tewerk: ze sturen je een e-mail die er min of meer plausibel uitziet en geven zich uit voor de veiligheidsfadeling van je bank. Gevraagd wordt of je even je bankgegevens kan bevestigen, inclusief paswoorden en gebruiksnamen. En pure routinezaak of, beter nog, absoluut nodig omdat misbruik gevreesd wordt. Waarna je wordt doorgelinkt naar een (malafide) website waarop je al de gevraagde gegevens kunt ingeven. De banken doen er alles aan hun klanten te waarschuwen voor dit soort van praktijken. Ook KBC benadrukt nogmaals ‘NOOIT persoonlijke gegevens of codes te vragen via telefoon of mail’. (Belga)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier