‘Consument koopt minder impulsief op eerste koopjesdag’ (Unizo)
Op de eerste dag van de koopjes wordt er ‘zeer doelgericht en niet zo impulsief als andere jaren aangekocht’. Zo luidt een eerste beschouwing van werkgeversorganisatie Unizo.
Op de eerste dag van de koopjes wordt er ‘zeer doelgericht en niet zo impulsief als andere jaren aangekocht’. Zo luidt een eerste beschouwing van werkgeversorganisatie Unizo.
Volgens Luc Ardies van Unizo gedraagt de koopjesjager zich dit jaar minder impulsief door de verslechterde economische situatie in vergelijking met vorig jaar. “Men blijkt al langer op voorhand bepaald te hebben wat men moet hebben”, aldus Ardies. Zo zouden grote kortingen minder indruk maken op de consument, en is er tegelijk een tendens dat veel ‘duurzame artikelen’ vlot verkopen. Dat zou het geval zijn voor maatpakken voor mannen en lederwaren, zoals handtassen voor vrouwen.
Er was in de maanden voordien namelijk sprake van uitstelgedrag, waarbij aankopen uitgesteld werden tot de koopjesperiode. “Vooral in december hebben de modewinkels het minder goed gedaan”, stelt Ardies.
In de drukke winkelsteden kwam de koopjesjacht donderdagmorgen langzaam op gang, maar na de middag begonnen de winkelstraten stilaan vol te lopen. “We vermoeden dat de minder drukke steden en de landelijke gemeenten in de loop van januari zullen volgen. Dit hebben we ook de vorige jaren gezien”, besluit Ardies. (Belga/BO)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier