Compensatie voor late pensioenen
Gepensioneerden die financieel schade hebben geleden omdat hun pensioen begin deze maand te laat werd gestort, kunnen een klacht indienen bij bpost.
Een informaticaprobleem bij bpost zorgde er begin deze maand voor dat zowat de helft van de 700.000 ambtenarenlonen en -pensioenen een dag te laat werd gestort. Het was te wijten aan een zogenaamde bug bij de overgang van 2013 naar 2014. De ambtenarenlonen en -pensioenen van de maand december worden normaal op de eerste werkdag van januari gestort. Het gaat om een maatregel die ingevoerd werd in de jaren tachtig. Daarmee moest de regering eenmalig slechts elf maanden in een jaar betalen en kon ze zo de begroting opsmukken. Voor de helft van de ambtenaren kwam er nu dus ongepland een extra dagje bij. Wie door de dag vertraging financieel schade heeft geleden, kan een klacht indienen bij bpost. Daarbij moet men de grootte van de schade meedelen. Dat kan gaan om een verlies aan spaarintresten of om aangerekende intresten indien men door de laattijdige storting in het rood belandde op zijn rekening. De klacht moet schriftelijk worden ingediend. Dit kan ofwel per brief (bpost – Dienst Postrekeningen courant – Muntcentrum – 1000 Brussel), ofwel per mail op postalaccounts@bpost.be. (Belga)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier