City Pass moet openbaar vervoer aantrekkelijker maken

. © BelgaImage

Pendelaars in Antwerpen en Gent kunnen voortaan gebruikmaken van de City Pass, dat een netabonnement van De Lijn combineert met een stadsabonnement van de NMBS. Reizigersorganisatie TreinTramBus spreekt van ‘een grote stap vooruit’.

De pendelaars kunnen binnen de stedelijke agglomeratie onbeperkt gebruikmaken van trein, tram en bus. De vervoersmaatschappijen willen met deze nieuwe City Pass zoveel mogelijk mensen overtuigen om de auto aan de kant te laten en het openbaar vervoer te nemen.

Houders van de City Pass kunnen in Antwerpen gebruikmaken van alle bussen en trams en treinen tussen 13 stations. In Gent gaat het om bussen, trams en treinen tussen 7 stations. De reizigers betalen voor de City Pass als maandabonnement 60 euro en 484 euro als jaarabonnement.

De City Pass werd dinsdag in het station Antwerpen-Centraal voorgesteld aan de pers, in aanwezigheid van federaal minister van Mobiliteit François Bellot, Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts, Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis en toplui van De Lijn en de NMBS.

Reizigersorganisatie TreinTramBus is ‘enorm blij’ met de lancering van de City Pass. ‘Het is een grote stap vooruit in de Belgische context en draagt bij tot een hoger gebruiksgemak voor de reizigers’, zegt Kees Smilde van TreinTramBus.

In vergelijking met Brussel is de City Pass volgens TreinTramBus wel duurder. ‘Ook het grondgebied is kleiner. We hopen dus dat het aanbod en het gebied van de City Pass nog uitgebreid worden’, aldus Smilde.

Partner Content