Belgische consument zwaar onder de indruk van herstructurering bij ING

© belga

Het Belgische consumentenvertrouwen krijgt een flinke knauw door de aangekondigde herstructureringen in de financiële sector.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Het aangekondigde banenverlies bij ING heeft indruk gemaakt op de Belgische consument. Het consumentenvertrouwen in ons land is in oktober gezakt naar het laagste peil sinds november 2014, blijkt uit cijfers die de Nationale Bank woensdag publiceerde.

In september was de indicator die het consumentenvertrouwen peilt al teruggelopen naar -10, wat overeenstemt met de score van september 2015. In oktober krijgt het vertrouwen een neerwartse tik naar -13. Dat is het laagste cijfer sinds november 2014, toen de indicator op -14 afklokte.

De Nationale Bank verwijst uitdrukkelijk naar de herstructureringen in de financiële sector en het bijbehorende banenverlies.

indicator van het consumentenvertrouwen
indicator van het consumentenvertrouwen© NBB

De terugval van het vertrouwen kwam ook deze maand vooral tot uiting in de macro-economische componenten. Zo werden de vooruitzichten over de economische situatie sterk neerwaarts bijgesteld. Ook is de vrees voor een stijging van de werkloosheid aangewakkerd.

Ondanks de aanzienlijk minder rooskleurige verwachtingen op macro-economisch vlak, blijven de beoordelingen van de gezinnen over hun persoonlijke toestand relatief stabiel. Ze verwachten de komende twaalf maanden een lichte achteruitgang van hun financiële situatie, maar zouden in toenemende mate sparen. (Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content