Belgisch geeft 204 euro uit aan eindejaarsfeesten
Het gemiddelde Belgische gezin geeft dit jaar 204 euro uit aan eindejaarsfeesten. Onlinehandel lijkt in 2012 definitief door te breken. Dat zegt Comeos in een persbericht.
Van die 204 euro gaat 124 euro naar de kerstmaaltijd en- versieringen. De rest is hoofdzakelijk bestemd voor cadeautjes. Afgelopen weekend was een topweekend voor de handelaars. Dat komt omdat heel wat winkels zondag open waren. Ook het komende weekend, het laatste van het jaar, belooft bijzonder druk te worden. Op zondag 30 december zijn ongeveer de helft van alle winkels open. Opvallend is het succes van de onlinewinkels. Dat merkten de speelgoedzaken al begin december, in volle sinterklaasperiode. Onlineaankopen waren toen goed voor 15 procent van het totaal. Ook boeken, elektronische producten en kledij deden het erg goed op dat vlak. Comeos speekt van een doorbraak, maar dat wil niet zeggen dat de traditionele verkopen daar onder te lijden hebben. De onlineverkopen komen blijkbaar bovenop de ‘gewone’ verkopen. Consumenten kunnen al jaren aankopen doen via het internet, maar tot nog toe bleef het een eerder marginaal fenomeen. Voor velen waren onlinetransacties nog onbekend terrein en bovendien heeft rond internetaankopen altijd een (goeddeels onterecht) gevoel van onveiligheid gehangen. Steeds meer mensen beginnen nu in te zien dat veruit de meeste handelaars beschikken over beveiligde websites die het erg moeilijk maken fraude te plegen. Bovendien is op de meeste websites het aan huis leveren gratis geworden, zeker vanaf een bepaald bedrag aan aankopen. In andere landen, vooral dan in de VS en Groot-Brittannië, is internetshoppen al langer een groot succes. België heeft altijd wat achterop gehinkt. (ANA)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier