Zero Sugar is een voltreffer voor Coca-Cola

Het frisdrankenimperium rijdt dit jaar tot dusver een vlekkeloos parcours. CEO James Quincey beklemtoont dat de aanpak richting gezondere dranken rendeert.

De omzetcijfers van de Amerikaanse drankengigant zijn voor het derde kwartaal op rij beter dan verwacht. Met suikervrij als toverwoord zit de frisdrankenreus weer op het groeipad. Het vierde kwartaal van vorig jaar leverde nog een diepe teleurstelling op met de scherpste koersdaling in een decennium tot gevolg, maar in het lopende boekjaar rijdt het frisdrankenimperium een vlekkeloos parcours.

De problemen van Coca-Cola zijn bekend. De wereldwijde verkoop van frisdranken stagneert al jaren door een toenemend gezondheidsbewustzijn in de westerse wereld. Dat drukt de consumptie van suikerrijke en kunstmatig gezoete dranken. Daarnaast is er ook het toenemende prijsbewustzijn, wat consumenten naar huismerken of zelfgemaakte frisdranken drijft.

Coca-Cola Company bezit vier van de populairste zeven frisdranken ter wereld: Coca-Cola, Sprite, Fanta en Diet Coke. Maar de winstgroei per aandeel was alles behalve ronkend de voorbije jaren. Tussen 2014 en 2018 bedroeg de winst per aandeel 2,04 dollar per aandeel (2014), 2,00 dollar (2015), twee keer 1,91 dollar (2016 en 2017) en vorig jaar 2,08 dollar. De bedrijfsleiding was begin dit jaar nog erg voorzichtig, maar is intussen positiever geworden. Dat levert een opgetrokken analistenconsensus van 2,11 dollar per aandeel op.

De winstevolutie was in het derde kwartaal minder sterk dan de omzetontwikkeling, zodat de recordkoers van haast 56 dollar uit de maand september overeind bleef. De aangepaste winst van 56 dollarcent per aandeel voor het derde kwartaal lag onder de 58 dollarcent van het derde kwartaal van 2018 en in lijn met de analistenconsensus. De sterke dollar had een negatieve impact van 6 procent.

Veel meer aandacht kreeg de aanhoudende organische omzetgroei. De omzet van juli tot september kwam uit op 9,5 miljard dollar, het hoogste omzetcijfer in het derde kwartaal in drie jaar en 8 procent boven het cijfer van vorig jaar. De organische groei bedroeg 5 procent, boven de gemiddelde analistenverwachting van 4 tot 4,5 procent.

CEO James Quincey beklemtoonde andermaal dat de aanpak richting gezondere dranken rendeert en voor een stijgend marktaandeel zorgt. De focus ligt op minder suiker – Coca-Cola Zero Sugar kende voor het achtste kwartaal op rij een dubbelcijferige omzetgroei – en de expansie van drankjes met weinig of geen suiker (water, water met een smaakje, fruit- en groentesappen, plantaardige en biologische drankjes, energiedrankjes en koffie en thee). Die alternatieven staat nu voor ruim 25 procent van de groepsomzet. Ook de prijsverhogingen pakten goed uit.

De vrij dure overname van de Britse koffieproducent Costa stelt de groep in staat sinds het vorige kwartaal ready to drink-koffie aan het assortiment toe te voegen met de lancering van Coca-Cola Plus Coffee in meer dan twintig markten. De eerste verkoopresultaten zijn beloftevol.

Begin volgend jaar volgt de lancering op de Amerikaanse markt van Coca-Cola Energy. Bij ons zijn FuzeTea(combinatie van vruchtensap met ijsthee) en AdeZ(granendranken) voorbeelden van succesvolle lanceringen.


Conclusie

Na een sterk derde kwartaal met een zeer solide organische groei verhoogde de groep de verwachte organische groei voor 2019 van 5 naar minstens 5 procent en bevestigt de min of meer stabiele (-1 tot +1%) winst per aandeel. Tegen 25 keer de verwachte winst 2019 en 23 keer de verhouding van de ondernemingswaarde (ev) tegenover de bedrijfskasstroom vinden we het aandeel echter erg duur. Het veronderstelt een lange periode van aanhoudende hoge groei van de winst per aandeel. Die kans achten we klein. Vandaar dat we winst nemen.


Advies: verkopen

Risico: laag

Rating: 3A

Koers: 54,61 dollar

Ticker: KO US

ISIN-code: US1912161007

Markt: NYSE

Beurskapitalisatie: 233,9 miljard dollar

K/w 2018: 25

Verwachte k/w 2019: 25,5

Koersverschil 12 maanden: +21%

Koersverschil sinds jaarbegin: +15%

Dividendrendement: 2,9%

Partner Content