Voorraadcorrectie Melexis heftiger dan verwacht

© ImageGlobe
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

De vooruitzichten van Melexis voor 2019 zijn ronduit teleurstellend. De krimpende automarkt is de schuldige.

Melexis sloot een lastig 2018 af met iets beter dan verwachte omzetcijfers, maar de prognoses voor 2019 zijn ronduit teleurstellend. De producent van halfgeleiders voor de autosector had in oktober al de prognoses voor het volledige boekjaar neerwaarts bijgesteld. Toen luidde het dat het om een tijdelijke voorraadcorrectie ging, maar intussen werd duidelijk dat er meer aan de hand is. Melexis voorspelt voor het eerst sinds 2009 een daling van de omzet. Dat is een serieuze klap na zes opeenvolgende jaren met een dubbelcijferige omzetgroei.

De cijfers over de periode van oktober tot december vielen nog mee. De omzet van 141,6 miljoen euro, 7 procent meer dan een jaar eerder, lag zelfs licht boven de consensusprognose van 140 miljoen euro. Maar de marges verraadden dat het de verkeerde richting uitgaat met de winstgevendheid. De groeivertraging komt op een slecht moment. Melexis investeert in extra productiecapaciteit, onder meer in het Bulgaarse Sofia. De operationele uitgaven stegen in het vierde kwartaal met 18 procent. De brutomarge bleef met 45,3 procent redelijk op peil (46,1% een jaar eerder), maar de operationele winst (ebit) daalde met 11 procent naar 31,9 miljoen euro. Daardoor slonk ook de ebit-marge naar 22,5 procent tegenover nog 27,1 procent een jaar eerder.

Enkele maanden geleden had Melexis het over de impact van de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China, de brexit en de invoering van nieuwe testprocedures voor emissienormen als tijdelijke factoren. Maar van een snelle herneming van de markt was geen sprake. De neergang is structureel. In China daalde de verkoop van passagiersvoertuigen vorig jaar met 2,8 procent, de eerste krimp in meer dan twee decennia. In Europa daalde het aantal nieuwe inschrijvingen in december voor de vierde maand op rij en de Amerikaanse automarkt zal dit jaar met 1,9 procent krimpen.

BMW en Daimler (Mercedes) lieten vorig jaar weten dat ze de winst- en margedoelstellingen niet zouden halen. Ook Toyota ziet de winst afkalven terwijl Tata Motors flink in het rood dook. De afnemers laten hun voorraden niet te hoog oplopen. Dat is nadelig voor alle toeleveranciers en niet alleen de chipproducenten als Melexis en Infineon. Ook bandenproducenten als Michelin en Continental en producenten van katalysatoren als Umicore delen in de klappen.

Over het boekjaar 2018 liet Melexis nog een omzetgroei met 11,3 procent optekenen tot 569,4 miljoen euro. De brutomarge en de ebitda-marge bedroegen respectievelijk 45,9 en 24,3 procent. De prognoses voor het lopende kwartaal en het volledige boekjaar ogen heel wat minder. In het eerste kwartaal zal de omzet op jaarbasis met 20 procent dalen. Ook de margeprognoses liggen met 41 procent (bruto) en 13 procent (ebit) flink onder de consensus. Voor heel 2019 werd aanvankelijk op een omzetstijging met 7 procent gerekend. Nu heeft Melexis zich ingedekt door een omzetdaling in het vooruitzicht te stellen. Door de toegenomen financiële schulden heeft de nettokaspositie van 60 miljoen euro plaatsgemaakt voor een nettoschuld van minder dan 1 miljoen euro. Na het tussentijds dividend dat al in oktober werd uitbetaald (1,3 euro) volgt eind april nog een slotdividend van 0,9 euro per aandeel.


Conclusie

Het management legde de lat voor 2019 laag en dat was verstandig. Melexis is een financieel gezond bedrijf met een sterke marktpositie en we twijfelen er niet aan dat de groep deze moeilijke periode zonder kleerscheuren zal doorkomen. Maar op korte termijn is de visibiliteit beperkt en daarom vinden we het nog te vroeg om nu al positie in te nemen.


Advies: houden/afwachten

Risico: laag

Rating: 2A

Koers: 58,05 euro

Ticker: MELE BB

ISIN-code: BE0165385973

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 2,3 miljard euro

K/w 2018: 20

Verwachte k/w 2019: 26

Koersverschil 12 maanden: -29%

Koersverschil sinds jaarbegin: +11%

Dividendrendement: 3,8%

Partner Content