Tegenvallende omzetgroei voor Inditex

© reuters
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Inditex weigert zijn concurrenten te volgen met lagere prijzen. De groep geeft prioriteit aan de marges boven omzetgroei.

Inditex (Industria de Diseno Textil) is de maatschappij boven de uiterst succesvolle kledingketen Zara. Inditex werd in 1963 door Amancio Ortega Gaona _ zowat de rijkste Europeaan _ gesticht als textielfabrikant van vrouwenkleding. De groep kreeg een wending in 1975 toen in het Noord-Spaanse La Coruna de eerste Zarawinkel openging. De eerste winkel buiten Spanje kwam er in 1988 in Porto. Het jaar nadien werd een eerste in New York geopend. Op 31 oktober waren er wereldwijd 2118 Zara-winkels op zorgvuldig uitgekozen plaatsen in populaire steden. Alhoewel de groep twee derde van de omzet uit de Zara-winkels haalt, bestaat de groep uit acht merken (naast Zara, ook Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home en Uterqüe), 7442 verkooppunten in 96 markten en ruim 150.000 personeelsleden. Online is de kledinggigant ook al in de meeste markten aanwezig.

De beursgang volgde in het voorjaar van 2001. Inditex groeide. Het overtrof elk jaar sinds de beursgang de winst van het jaar voordien. Hoe komt dat? In het flexibele, geïntegreerde businessmodel zijn design, productie, logistiek en verkoop perfect op mekaar afgestemd. De jongste modetrends worden meegenomen in het design van liefst 36.000 nieuwe items per jaar. Twee tot zes keer per week worden de winkels met de nieuwste items bevoorraad. De winkels bevinden zich op vooraanstaande locaties en bieden een goede prijs-kwaliteitverhouding. Feedback van klanten leidt tot een bijsturing van de collecties. Bestellingen van winkels overal ter wereld worden binnen 24 tot 48 uur geleverd.

De groei van Inditex is ook op de Madrileense beurs niet onopgemerkt voorbijgegaan. Het aandeel is een beurslieveling. De beurskapitalisatie steeg sinds eind 2009 van 18 naar 79 miljard euro. Het aandeel haalde de voorbije tien jaar een totale return (koerswinst + dividenden) van 392 procent.

In de eerste negen maanden van het boekjaar 2018-2019 (afsluitdatum 31/1) haalde het bedrijf een omzet van 18,44 miljard euro of 3 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat ligt onder de gemiddelde analistenverwachting en is het laagste groeicijfer in vier jaar. De nettowinst is in de eerste negen maanden met 4 procent geklommen tot 2,44 miljard euro. De brutowinst steeg met 4 procent, wat voor het eerst in jaren weer een hogere brutomarge van 58,0 procent opleverde (57,4% in de eerste negen maanden van het boekjaar 2017-2018). De omzetgroei bij constante wisselkoersen bedroeg 7 procent. Inditex haast last van de sterkere euro. De bedrijfskasstroom (ebitda) steeg beperkt met 2,9 procent naar 3,93 miljard euro. Bij de start van het lopende derde kwartaal (tot midden september) bedroeg de omzetgroei 3 procent bij constante wisselkoersen. Een teleurstelling.

Inditex had eind oktober 5,1 miljard euro cash staan op de balans en verhoogt elk jaar het dividend, maar is slechts eigenaar van enkele winkels. Voor de rest is er telkens een leasingscontract. De groep weigert de concurrenten te volgen met lagere prijzen. Inditex geeft dus prioriteit aan de marges boven omzetgroei.


Conclusie

Inditex is zonder discussie topkwaliteit en presteert operationeel en ook op de beursvloer veel beter dan zijn concurrent Hennes & Mauritz (H&M). Maar het valt niet te ontkennen dat de groep dit jaar voor twijfels zorgt bij de analisten. Het voordeel daarvan is dat de waardering daardoor weer een stuk redelijker is tegen 20 keer de verwachte winst voor het volgende boekjaar en een verwachte verhouding ondernemingswaarde (ev) tegenover de bedrijfskasstroom (ebitda) van 11,5. Dat is het laagste waarderingsniveau sinds 2012.


Advies: houden/afwachten

Risico: laag

Rating: 2A

Koers: 22,35 euro

Ticker: ITX SM

ISIN-code: ES0148396007

Markt: Madrid

Beurskapitalisatie: 69,7 miljard euro

K/w 2018: 20,5

Verwachte k/w 2019: 20

Koersverschil 12 maanden: -20%

Dividendrendement: 2,4%

Partner Content