Sioen houdt omzet op peil, maar niet zijn winstmarge

Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

De koers van Sioen stond de voorbije maanden behoorlijk onder druk. De halfjaarcijfers hebben niet voor een herstel gezorgd.

Na een periode dat de omzet stagneerde, trok Sioen de jongste jaren weer de aandacht van analisten en beleggers met sterke resultaten. Zo klom de omzet in het boekjaar 2017 met 30,2 procent (363,4 naar 473,1 miljoen euro). Die groeiversnelling was wel hoofdzakelijk het gevolg van belangrijke overnames, zoals Manifattura Fontana (geosynthetica), Dimension-Polyant (de wereldmarktleider in zeildoeken en de grootste overname van Sioen) en Verseidag Ballistic Protection en Ursuit (professionele duikpakken). Onlangs kondigde Sioen nog de overname aan van activa van Techma Coatings, een deel van de Seyntex Group.

Sioen bedekt dragers met een beschermlaag en is gespecialiseerd in hoogwaardige beschermkledij. Het is de enige volledig geïntegreerde speler in zijn sector. Daardoor heeft het West-Vlaamse bedrijf de hoogste marges in de sector. De strategie van Sioen stoelt op innovatie en een modern productieapparaat. De continue investeringen in innovatie doen de omzet van de nieuwe technische toepassingen toenemen.

Sioen heeft drie divisies: Coating (spinnen, weven en coaten; 63% van de groepsomzet in het eerste kwartaal van 2019), Chemicals (industriële pasta’s, vernissen en inkten; 9% van de groepsomzet) en Apparel (confectie van technische kledij; 28% van de groepsomzet). De belangrijkste deelsegmenten zijn de dekzeilen voor vrachtwagens, die 15 procent van de groepsomzet opleveren en waarin Sioen de marktleider is. Dat marktleiderschap mag Sioen ook claimen in zeildoeken.

Zoals andere industriële bedrijven kan Sioen zijn omzet nog wel op peil houden, maar de winstmarges van het jaar voordien evenaren lukt niet meer. In de eerste zes maanden boekte de groep een omzet van 264,7 miljoen euro. Dat is een groei met 2,3 procent tegenover de omzet van 258,7 miljoen euro in de eerste helft van 2018. De organische groei bedroeg 2,8 procent (0,4% was het gevolg van overnames en -0,9% van desinvesteringen). In het eerste kwartaal van dit jaar steeg de omzet met 1,4 procent, van 131,8 naar 133,6 miljoen euro.

De afdelingen presteerden erg verschillend. De dominante Coating-divisie zag haar omzet in de eerste jaarhelft teruglopen met 1,8 procent tot 168,3 miljoen euro (was 171,4 miljoen). De groeivertraging in een aantal industriële sectoren in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk woog op de cijfers. Gelukkig nam de omzet van de Apparel-divisie toe met 18,3 procent tot 74,7 miljoen euro (was 63,2 miljoen). De omzet van de kleinere Chemicals-divisie daalde met 3,9 procent tot 21,7 miljoen euro (was 24,2 miljoen). De bedrijfskasstroom (ebitda) ging met 12 procent achteruit (van 35,6 naar 31,4 miljoen euro) en de bedrijfswinst (ebit) zelfs met 21 procent (van 24,5 naar 19,4 miljoen euro).

De combinatie van hogere grondstoffenprijzen (polymeren), de zwakkere vraag en de minder voordelige productmix (meer verkoop van garens) deden de groepswinst dalen met 22,2 procent (van 16,7 naar 13,0 miljoen euro). Bij de tradingupdate over het eerste kwartaal had Sioen zijn verwachtingen voor 2019 neerwaarts bijgesteld. De toon van het management over het volledige boekjaar was niet zo negatief meer.


Conclusie

De koers stond de voorbije maanden behoorlijk onder druk. De halfjaarcijfers hebben niet voor een herstel gezorgd. De waardering tegen 15,5 keer de verwachte winst voor 2019 en 8 keer de verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) voor 2019 is aanvaardbaar, gezien de unieke marktpositie van de groep. We houden de koers in de gaten voor een adviesverhoging.

Advies: houden/afwachten

Risico: gemiddeld

Rating: 2B

Koers: 23,60 euro

Ticker: SIOE BB

ISIN-code: BE0003743573

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 467 miljoen euro

K/w 2018: 15

Verwachte k/w 2019: 15,5

Koersverschil 12 maanden: -5%

Koersverschil sinds jaarbegin: +4%

Dividendrendement: 2,6%

Partner Content