Recticel slaat de weg omhoog in

© Recticel Insulation

Recticel bedient de belegger op zijn wenken, zo blijkt uit de jaarcijfers. De nadrukkelijk gevraagde hogere winstmarges hebben we ook gekregen.

De jaarresultaten kwamen boven de verwachtingen uit. Vooral dan in termen van rendabiliteit, minder in termen van omzet. De gecombineerde groepsomzet bedroeg vorig jaar 1,348 miljard euro (+1,5%), tegenover 1,328 miljard euro in 2015. De volumes lieten een mooie verbetering zien, maar vooral het sterk verzwakte pond speelde de schuimrubberproducent parten. Er was een negatief wisselkoerseffect van 2,2 procent.

Automobiel is de positieve uitschieter met 3,1 procent omzetgroei in 2016, gevolgd door isolatie (+2,1%). Soepelschuim moet tevreden zijn met een kleine omzettoename van 0,8 procent. Slaapcomfort laat zelfs een daling met 0,5 procent zien, vooral door een zwak laatste kwartaal (-4,1%). Voor het volledige boekjaar mikte de schuimrubberproducent op een toename van de recurrente (zonder eenmalige elementen) bedrijfkasstroom (rebitda) van minstens 15 procent, een handhaving van de prognose van bij de halfjaarcijfers. Analisten en beleggers waren dan ook positief verrast door de klim van 19,3 procent (van 81,9 naar 97,7 miljoen euro). Dat houdt een herstel van de rebitda-marge met 100 basispunten (1%) in, van 6,2 naar 7,2 procent. De recurrente bedrijfswinst (rebit) maakte een sprong van 29,6 procent tot 58,2 miljoen euro of een rebit-marge van 4,3 procent (was 3,4%). De nettowinst klom van 4,5 naar 16,3 miljoen euro (0,31 euro per aandeel).

Recticel zet daarmee het herstel in nadat net voor de zomer 2015 een (zware) kapitaalverhoging is doorgevoerd. Met de kapitaalverhoging kan Recticel in de eerste plaats zijn schuldenlast fors verminderen. Eind december bedroeg de netto gecombineerde financiële schuld 108,4 miljoen euro, tegenover nog 194,5 miljoen euro op 30 juni 2014. Daarnaast is er dankzij de kapitaaloperatie weer ruimte om te investeren, bijvoorbeeld in marketing voor het sterk groeiende Geltex.

Recticel behoort met 98 vestigingen in 28 landen tot de top drie van de polyurethaanschuimproducenten in de wereld, maar het focust te sterke op Europa. Daar haalt Recticel ruim 90 procent van de groepsomzet. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier segmenten. Soepelschuim, schuimblokken voor toepassingen in de meubel- en andere industrieën, leverde 43 procent van de gecombineerde groepsomzet in 2016. Slaapcomfort (20%) omvat een reeks sterke matras- en slaapcomfortmerken, zoals Beka, Geltex, Lattoflex, Bultex en Schlafia. Isolatie, panelen voor thermische isolatie van gebouwen, is goed voor 16 procent van de omzet. Ten slotte is er automobiel (21%), dat gespecialiseerd is in dashbordbekleding, deurpanelen en zetelkussens.

Jammer genoeg is de kleinste afdeling (isolatie) de meest rendabele met een rebitda-marge 14,1 procent in 2016 (idem als in 2015). Slaapcomfort realiseert met 5,4 procent de laagste marge. Het brutodividend wordt opgetrokken van 0,14 naar 0,18 euro per aandeel (+29%).

Conclusie

Het meest cruciale in het Recticel-verhaal blijft voor ons een herstel van de winstmarges naar aanvaardbare niveaus. Tegen 11,5 keer de verwachte winst 2017 en 5,5 keer de verwachte verhouding ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van de bedrijfskasstroom (ebitda) is het aandeel nog relatief goedkoop. Vandaar het blijvend positieve advies.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Munt: euro

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 395 miljoen euro

K/w 2016: 24

Verwachte k/w 2017: 11,5

Koersverschil 12 maanden: +32%

Koersverschil sinds jaarbegin: +10,5%

Dividendrendement: 2,5%

Partner Content