Nog geen kannibalisme voor Umicore

© belga

Zowel elektrische auto’s als dieselvoertuigen stuwen de groei van Umicore. De materialengroep verwacht de echte groeiversnelling pas in 2020.

Een elektrische auto of toch maar een ouwe getrouwe dieselmotor? Voor Umicore maakt het niet uit. Zowel de kathodematerialen voor batterijen van elektrische auto’s als de katalysatoren voor dieselvoertuigen zijn belangrijke groeimotoren van de materialengroep. Dat lijkt een kannibalistische strategie, omdat de elektrische motor naar verwachting almaar meer de plaats zal innemen van de verbrandingsmotor, met de dieselmotor als belangrijkste slachtoffer. Voor Umicore is dat nog geen punt. Het bedrijf verwacht dat in 2025 nog niet de helft van de auto’s puur elektrisch zal rijden. Umicore ziet de vraag naar z’n katalysatoren nog minstens tien jaar toenemen. In juni nam Umicore nog de katalysatoractiviteit van het Deense Haldor Topsoe over voor 120 miljoen euro. Die overname geeft Umicore ook toegang tot de markt voor stationaire toepassingen, zoals de behandeling van de uitstoot van energiecentrales.

Maar vooral de elektrische auto gaf de koers van Umicore de jongste tijd een lift. Sinds de groep haar plannen ontvouwde om fors te investeren in extra capaciteit om kathodematerialen te produceren, is de koers zowat verdubbeld. Tussen 2015 en 2019 investeert Umicore 460 miljoen euro in een verzesvoudiging van de productiecapaciteit. De globale vraag naar elektrische voertuigen stijgt met 40 procent per jaar, en de meeste autoproducenten zetten in op de lithium-ionbatterij die gebruikmaakt van de kathodematerialen van Umicore. Umicore wint daarbij marktaandeel. Ook de vraag naar Umicores batterijmaterialen voor elektronische toestellen blijft sterk stijgen. Die batterijtechnologie laadt intussen de resultaten op. De recurrente winst in die divisie steeg in het eerste halfjaar met 66 procent tot 61,2 miljoen euro, dankzij een stijgende omzet tegen hoger marges. Die divisie is al goed voor 28 procent van de bedrijfswinst en zal in geen tijd de belangrijkste van Umicore worden. Het bedrijf wijst er ook op dat de echte groeiversnelling er pas komt in 2020, als de nieuwe productiecapaciteit op volle toeren draait en als de materialen uit de eerste batterijen moeten worden gerecycleerd. Umicore wil de recyclagefabriek in Hoboken klaarstomen voor die markt van de toekomst.

Ook de recyclage- en de katalysatorendivisie droegen hun steentje bij aan de sterke halfjaarcijfers. De recyclage boekte in de eerste helft van dit jaar een winsttoename van 19 procent dankzij stijgende volumes en stijgende metaalprijzen. De uitbreiding in Hoboken laat toe de volumes op te drijven. Die divisie is met een rendement van 29,3 procent op ingezet kapitaal ook de meest rendabele van Umicore. Ook de katalysatorendivisie bakt nog zoete broodjes, vooral dankzij de katalysatoren voor zware dieselvoertuigen. Steeds meer voertuigfabrikanten doen een beroep op de toestellen van Umicore om te voldoen aan strengere emissienormen. De sterke prestaties in de drie divisies laten toe de vooruitzichten voor het hele jaar licht op te trekken. De groep zou dit jaar een recurrente bedrijfswinst van dicht bij 400 miljoen euro boeken.


Conclusie

De doorbraak van de elektrische auto heeft de koers van Umicore een stroomstoot gegeven. De waardering is stevig opgelopen. Beleggers betalen 25 keer de verwachte winst voor dit jaar. De ondernemingswaarde is opgelopen tot 13 keer de bedrijfscashflow. Die waardering laat ondanks de sterke groeiperspectieven weinig ruimte voor tegenslag of ontgoocheling. Voor wie het aandeel nog niet heeft, kan geduld lonen door goedkopere instapkansen af te wachten. Het advies blijft houden.


Advies : houden/afwachten

Risico : gemiddeld

Rating : 2B

Munt: euro

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 7,3 miljard euro

K/w 2016: 25

Verwachte k/w 2017: 25

Koersverschil 12 maanden: +25%

Koersverschil sinds jaarbegin: +26%

Partner Content