Nog altijd slappe koffie bij Fountain

Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

De dalende omzet bij Foutnain blijkt erg hardnekkig te zijn. Enkel dankzij een betere kostenbeheersing blijft het uit de rode cijfers.

De lucht blijft grijs boven de Waals-Brabantse onderneming, die machines voor de distributie van warme dranken – vooral koffie, maar ook thee, chocolade, soep enzovoort – commercialiseert. Na de desastreuze jaren 2013 en 2014 zijn de kosten weer veel beter onder controle, waardoor Fountain rond break-even draait.

Maar het grote probleem blijft dat de piekomzet van de voorbije tien jaar ook tien jaar geleden werd gerealiseerd met 38,7 miljoen euro. Na een nieuwe daling van 7,4 procent in het boekjaar 2018 blijft daar nog 25,7 miljoen euro van over. Dat is ruim 30 procent lager dan tien jaar geleden. Vorig jaar was het zevende jaar op rij met een lagere omzet. Dat hoeft op zich geen drama te zijn als de rendabiliteit overeind blijft. Maar ook die daalt. Vorig jaar werd een recurrente (zonder eenmalige elementen) bedrijfskasstroom (rebitda) van 1,98 miljoen euro behaald tegenover nog 2,35 miljoen voor boekjaar 2017 (-15,9%) en 2,90 miljoen euro in 2016 (-31,7%). De rebitda-marge zakte naar 7,7 procent tegenover nog 8,7 procent voor boekjaar 2017, 9,9 procent voor 2016 en 11,6 procent voor 2015. Rond 2010 haalde Fountain nog rebitda-marges van 20 procent en meer.

Een lichtpuntje is een bescheiden verbetering van de recurrente bedrijfswinst (rebit) van 278.000 naar 285.000 euro. Door een hogere belastingfactuur was er weer een miniem nettoverlies was 10.000 euro. In 2014 was er nog een gigantisch nettoverlies van 15,3 miljoen euro.

In september 2014 greep de raad van bestuur dan ook drastisch in. De toenmalige CEO Paul Baeck,die nog maar in 2012 was aangesteld, werd ontslagen. Zijn strategisch plan (Kaffa 2018) bleek de doelstellingen niet te halen. Fountain had in het eerste halfjaar van 2014 een stevige kapitaalverhoging doorgevoerd, waarbij aandeelhouders met twee bestaande aandelen op drie nieuwe aandelen konden intekenen tegen ‘amper’ 2 euro per aandeel (beursgang in 1999 tegen 56 euro per aandeel). Die kapitaalverhoging deed het aantal aandelen van afgerond 1,7 naar 4,15 miljoen toenemen.

Fountain verliest veel kleine klanten, die ook weinig of niet rendabel zijn. De Waals-Brabantse onderneming probeert die te vervangen door grotere klanten en heeft daarvoor de jongste jaren nieuwe commerciële medewerkers aangetrokken. Die zijn er nog altijd niet in geslaagd het verlies aan kleine klanten op te vangen. De dalende omzet blijkt dus erg hardnekkig te zijn.

Langer dan verwacht nam Eugeen Beckers de rol van topman waar, maar ruim een jaar geleden werd Patrick Rinaldi als nieuwe CEO aangesteld. Hij heeft flink wat ervaring opgedaan bij de grote jongens in de consumptiegoederen. Maar het blijft afwachten of hij voor opklaringen _ omzetgroei _ kan zorgen. Een ander lichtpuntje is de verdere afbouw van de netto financiële schuld. Die is eind vorig jaar verder gedaald van 6,77 naar 4,46 miljoen euro of van 2,9 keer naar 2,2 keer rebitda.

Omdat Fountain nog altijd geen nettowinst draait, krijgen de aandeelhouders opnieuw geen dividend. De laatste dividenduitkering dateert uit 2012. Tot 2021 komt er zeker geen dividend.


Conclusie

Enkel dankzij een betere kostenbeheersing weet Fountain uit de rode cijfers te blijven. Het aandeel dobbert al anderhalf jaar rond 1 euro. Om weer een stijgende koers te bekomen, moet er de omzetkrimp plaats maken voor een omzetgroei. Als die er komt, is het aandeel vandaag goedkoop. Maar dat herstel is de jongste jaren nog niet gekomen. Voorlopig blijft het risico van het aandeel dan ook bovengemiddeld.


Advies: koopwaardig

Risico: hoog

Rating: 1C

Koers: 1,03 euro

Ticker: FOU BB

ISIN-code: BE0003752665

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 4,3 miljoen euro

K/w 2018: 15

Verwachte k/w 2019: 15

Koersverschil 12 maanden: -7%

Koersverschil sinds jaarbegin: +1%

Dividendrendement:

Partner Content