MDXHealth

Na een ontgoochelende eerste jaarhelft bekoorde het rapport over het derde kwartaal van MDxHealth wel.

Het aantal verkochte tests van ConfirmMDx voor prostaatkanker bedroeg ruim 4500, het hoogste aantal op kwartaalbasis sinds de commercialisering van de test in 2012, een stijging met 30% tegenover het derde kwartaal vorig jaar, en met 67% tegenover het tweede kwartaal. Na negen maanden zijn er 10.000 tests verkocht, tegenover 9000 over dezelfde periode in 2014. MDxHealth mikt op een sterk vierde kwartaal, als de voorziene vork voor 2015 van 15.000 tot 17.000 tests wordt bevestigd.

De uitbreiding van het verkoopteam van 18 naar 33 personen na de succesvolle kapitaaluitgifte in juni rendeert meteen. De omzet steeg met 17%, tot 4,1 miljoen USD, waarvan 3,5 miljoen USD afkomstig van ConfirmMDx (+12%). De lagere omzetstijging is een gevolg van het feit dat een groter gedeelte van de tests werd verkocht aan patiënten van een nog niet gecontracteerde verzekeringsmaatschappij, waarvoor slechts omzet wordt geboekt bij effectieve betaling van de test. In het derde kwartaal werden zes nieuwe contracten met verzekeringsmaatschappijen afgesloten en MDxHealth verwacht een langzame verbetering van de geboekte omzet per test. Na negen maanden ligt dit cijfer op 1096 USD per verkochte test, tegenover 759 USD over dezelfde periode vorig jaar.

Na negen maanden bedraagt de groepsomzet 11,9 miljoen USD (+44%), waarvan 10,4 miljoen USD van ConfirmMDx (+48%). Het nettoverlies steeg in het derde kwartaal van 4,2 miljoen USD naar 4,8 miljoen USD, maar daalt na negen maanden van 12,2 miljoen USD naar 10,3 miljoen USD. De cashburn bedroeg in het derde kwartaal 5,3 miljoen USD, waardoor de kaspositie eind september 35,1 miljoen USD bedroeg. MDxHealth rekent nog steeds op 16 tot 20 miljoen USD omzet voor 2015.

Uit de kwartaalupdate van partner Exact Sciences onthouden we vooral de verdere toename van de verkoop van de op stoelgang gebaseerde darmkankertest Cologuard tot 34.000 tests in het derde kwartaal (12,6 miljoen USD omzet). Na negen maanden werden 66.000 tests verkocht, goed voor 25 miljoen USD omzet, waarop MDxHealth 4 tot 6% royalty’s verdient. Ondanks het tegenvallende nieuws begin oktober dat Cologuard door het US Preventive Services Task Force in de voorlopige update van de screening richtlijnen voor darmkanker is ondergebracht in de categorie alternatieve testen, in plaats van de verhoopte categorie aangewezen tests, mikt men voor 2016 op minstens 240.000 tests (minstens 42.000 in het vierde kwartaal). Dat zou minstens 5 miljoen USD aan royalty’s opleveren, tegenover circa 2 miljoen USD in 2015.

Na de overname van het Nederlandse NovioGendix in september lanceerde MDxHealth op 1 november de SelectMDx-test voor prostaatkanker in de Benelux. Dat is een urinetest die de effectieve kans op prostaatkanker inschat om op die manier het aantal overbodige biopsies te verminderen.

Conclusie

We zijn tevreden met de versnellende verkoop van de ConfirmMDx-test. Het bedrijf realiseerde bovendien een strategisch belangrijke overname van NovioGendix en beschikt over een comfortabele kaspositie om de portefeuille diagnostische tests uit te breiden. We behouden onze positie in de voorbeeldportefeuille.

Advies: koopwaardig

Risico: hoog

Rating: 1C

Partner Content