Is de timing gunstig voor Eiffage?

© Getty Images
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Ik overweeg al een tijd aandelen te kopen van het Franse Eiffage. Is het nu een goed moment?

De Franse groep Eiffage biedt een brede waaier van diensten aan in contracting en concessies. De contractingpoot omvat de afdelingen bouw, infrastructuur en energiesystemen. De afdeling concessies behelst het uitbaten van scholen, gevangenissen en stadiums, en het 50 procentbelang in APRR, het bedrijf dat een autosnelwegennet van ruim 1800 kilometer ten zuiden van Parijs uitbaat.

Eiffage zette de voorbije vijf jaar een mooi groeiparcours neer. De omzet steeg van 13,9 miljard euro in 2015 naar 16,6 miljard in 2018 (+19,2%). Twee derde van de groei was organisch. Contracting leverde in 2018 13,7 miljard euro of 82,6 procent van de groepsomzet aan. Geografisch haalt contracting 69 procent van de omzet in Frankrijk (77% in 2015), 25 procent in andere Europese landen (20%) en 6 procent buiten Europa (3%). Voor 2019 ligt de analistenconsensus op een toename van de omzet naar 17,8 miljard euro (+5,7%). Na negen maanden staat de teller op +10,6 procent tot 13,2 miljard euro.

De bedrijfswinst steeg tussen 2015 en 2018 met 29,2 procent, van 1,43 miljard euro naar 1,86 miljard, en de nettowinst verdubbelde tot 629 miljoen euro of 6,68 euro per aandeel. De aandeelhouders profiteerden mee, want het brutodividend verdubbelde naar 2,4 euro per aandeel, en het aandeel steeg sinds begin 2015 afgerond met 130 procent.

Hoewel geen verrassing is er een groot verschil in rendabiliteit tussen de afdeling contracting en concessies. Bij contracting bedroeg de bedrijfswinstmarge (ebit-marge) vorig jaar 3,6 procent, tegenover 3 procent in 2015. Concessies realiseerde een veel lucratievere ebit-marge van 45,3 procent in 2015 tot 48,8 procent in 2018. Met nauwelijks 18 procent van de omzet levert concessies dus 75 procent van de bedrijfswinst aan.

Eiffage zoekt extra groei in concessies. Het kocht eind 2018 5,1 procent in Getlink, de uitbater van de kanaaltunnel, een positie die mogelijk nog wordt uitgebreid. Daarnaast kochten de Fransen in november voor 150 miljoen euro 2 procent extra in APRR, en baten ze vanaf 1 januari 2020 de luchthaven van Rijsel uit. Het gigantische prestigeproject Grand Paris – een resem infrastructuurprojecten tot 2030 – zullen de komende jaren heel wat werk, maar helaas nauwelijks tot geen extra winst opleveren.

Het aandeel steeg dit jaar al met 36 procent, tot dicht bij de piek van mei 2018 (101,7 euro). De waardering is goedkoper dan grote broer Vinci (marktkapitalisatie van 60 miljard euro tegenover 9,7 miljard voor Eiffage), tegen 13,3 keer de verwachte winst 2019 (17 keer voor Vinci) en met een ondernemingswaarde (ev) van 7,8 keer de verwachte bedrijfskasstroom (ebitda voor 2019, 11,1 keer voor Vinci). Het najaar van vorig jaar (-30%) toonde de kwetsbaarheid van het aandeel aan bij een slechter beurssentiment. We zouden bestaande posities aanhouden, maar voor een aankoop zouden we na de felle stijging wachten op een terugval, minstens richting 90 euro.


HEBT U OOK EEN BELEGGINGSVRAAG?

Elke week behandelen we een actuele vraag van een abonnee. Hebt u ook een beleggingsvraag? Mail die dan naar insidebeleggen@roularta.be. Misschien leest u hier dan het antwoord.

Partner Content