Het moment van de waarheid nadert voor Tesla
De kwartaalresultaten en een nieuw analistenrapport van Goldman Sachs brengen een kink in de kabel voor Tesla. Op verscheidene fronten nadert het moment van de waarheid, en Goldman Sachs is er duidelijk niet gerust in.
Het aandeel van Tesla Motors schoot tussen begin december en half februari zonder duidelijk aanwijsbare reden 40 procent hoger. Was dat te wijten aan de Trump-rally of aan de sterrenstatus van oprichter Elon Musk? Wie zal het zeggen? De beurswaarde van Tesla kwam daarmee in de buurt van die van autoreuzen als General Motors en Ford. Dat lijkt vrij absurd als we de verkoopvolumes van Tesla vergelijken met die van die grote constructeurs, maar de markt heeft altijd gelijk. De kwartaalresultaten en vooral een nieuw analistenrapport van Goldman Sachs brachten voor een kink in de kabel. Op verscheidene fronten nadert stilaan het moment van de waarheid voor Tesla, en Goldman Sachs is er duidelijk niet gerust in.
Later dit jaar volgt de langverwachte introductie van de Model 3, het eerste model van Tesla dat in massaproductie gaat en dat voor volume en omzet moet zorgen. Tegelijk is Tesla nog op andere fronten actief en moet het SolarCity – de grootste producent van zonnepanelen in de Verenigde Staten, die het in november heeft overgenomen – integreren. Er is nog veel onduidelijkheid over hoe Tesla dat allemaal zal betalen.
In het vierde kwartaal klom de omzet op jaarbasis met 88 procent naar 2,28 miljard dollar. Over het volledige boekjaar 2016 boekte Tesla een omzet van 7 miljard dollar, tegenover 4 miljard dollar een jaar eerder. Ongeveer 60 procent is afkomstig van de thuismarkt. Na een moeilijke start in China verdrievoudigde de omzet daar vorig jaar tot meer dan 1 miljard dollar, waardoor nu ongeveer 15 procent van de groepsomzet uit dat land komt. Tesla diepte het nettoverlies in 2016 verder uit naar 820 miljoen dollar.
De autobouwer haalde vorig jaar opnieuw zijn productiedoelstellingen niet. De verkoop bleef steken op 76.233 stuks, onder de vooropgestelde 80.000 tot 90.000 stuks. Elon Musk mikt voor de eerste helft van dit jaar op 47.000 à 50.000 verkochte exemplaren van het Model S en het Model X. De ambitieuze oprichter hanteert voor volgend jaar een doel van 500.000 stuks. Dat zou dan moeten komen van het nieuwe Model 3. Dat moet concurreren met de premiummiddenklassers van andere constructeurs. De productie start in juli en tegen het vierde kwartaal moeten er wekelijks minstens 5000 exemplaren van de band rollen. Dat aantal moet volgend jaar oplopen naar 10.000.
De lancering van Model 3 zal veel geld kosten. Maar daar blijft het niet bij. De uitbreiding van het netwerk van Superchargers (laadstations) en de investeringen in de Gigafactory, die batterijen produceert, zullen eveneens veel geld opslorpen. En dan is er nog SolarCity, waarvan de overname de groepsschuld deed toenemen tot 8,6 miljard dollar. Tesla verwacht dat het alleen al aan de ontwikkeling van het Model 3 in de eerste helft van dit jaar 2 à 2,5 miljard dollar zal spenderen. De uitbreiding van de productiecapaciteit is daar nog niet bijgerekend. De cashpositie van bijna 3,4 miljard dollar zal daarvoor lang niet volstaan. Het is voor ons dan ook geen verrassing dat Tesla opnieuw met een kapitaalverhoging komt aanzetten. Al is de omvang van de operatie met 1,15 miljard dollar minder dan wij hadden gedacht en dan de markt had gevreesd.
Conclusie
Objectief beschouwd zijn zowel de operationele als de financiële risico’s bij Tesla erg groot. Dat Goldman Sachs na zijn jarenlange optimisme nu met goede argumenten zijn kar keert, is een signaal waar investeerders het beste niet al te licht overgaan. We zouden eieren voor ons geld kiezen en verlagen het advies.
Advies: verkopen
Risico: hoog
Rating: 3C
Munt: dollar
Markt: NYSE
Beurskapitalisatie: 41,5 miljard dollar
K/w 2016: –
Verwachte k/w 2017: –
Koersverschil 12 maanden: +17%
Koersverschil sinds jaarbegin: +23%
Dividendrendement: –
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier