Het glas is weer even halfleeg bij AB InBev

Het is niet voor het eerst dat het AB InBev-aandeel onderuit gaat na de cijfers over het derde kwartaal. De mindere resultaten beschouwen we dan ook als tijdelijk.

In het derde kwartaal van de grootste bierbrouwer ter wereld ging het maar over één ding: de notering van een minderheidsbelang van de Aziatische activiteiten op de beurs van Hongkong. Analisten verwezen naar de omvangrijke schuldenlast van AB InBev om de Aziatische beursgang te rechtvaardigen. Een eerste poging mislukte, waarop CEO Carlos Brito een plan B bovenhaalde.

Amper een week later werd de verkoop van de Australische dochter Carlton & United Breweries aangekondigd. De verkoop aan het Japanse Asahi Group Holdings bracht 11,3 miljard dollar op. Dat is meer dan de voorziene opbrengst van de beursgang van de Aziatische activiteiten. Bovendien werd tegen bijna 15 keer de bedrijfskasstroom (ebitda) een bijzonder fraaie waardering onderhandeld. Net voor het einde van het kwartaal in september lukte een beperktere beursgang van Budweiser Brewing Company APAC. Die bracht nog eens 5,8 miljard dollar in het laatje.

De bedrijfsleiding had eerder de ambitie uitgesproken tegen eind 2020 de ratio van de financiële schulden tegenover de rebitda onder 4 te brengen. Eind 2018 bedroeg die ratio 4,61 keer ebitda. Volgens het management zal de ratio al tegen eind 2019 onder 4 terugvallen. Dat is een heel gunstige ontwikkeling.

Helaas waren de resultaten van het derde kwartaal niet om vrolijk van te worden. De organische (zonder overnames of desinvesteringen) volumegroei liet een daling van 0,5 procent zien in het derde kwartaal (+2,1% in het tweede en +1,3% in het eerste kwartaal). Dat was een stuk onder de verwachting van 0,8 procent. Dat vertaalde zich in een organische omzettoename van 2,7 procent tot 13,17 miljard dollar, opnieuw onder de verwachting van 4,7 procent. Azië stelde zwaar teleur met een omzet van slechts 1,82 miljard dollar tegenover een consensus van 2,22 miljard dollar. In alle andere regio’s lag het omzetcijfer min of meer in de lijn van de verwachtingen.

AB InBev blijft de groep van uitzonderlijke winstmarges. De genormaliseerde bedrijfskasstroom bleef quasi ongewijzigd op 5,29 miljard dollar. Daarmee bleef de grootste bierbrouwer onder de gemiddelde analistenverwachting van 3 procent groei (5,52 miljard dollar). De genormaliseerde ebitda-marge (bedrijfskasstroom ten opzichte van de omzet) liet wel een daling met 107 basispunten (1,07%) ten opzichte van dezelfde drie maanden van 2018 zien tot 40,2 procent (was 41,2%). In de periode van oktober tot december 2018 lag de genormaliseerde ebitda-marge zelfs op 43,3 procent, maar dat is jaarlijks het meest winstgevende kwartaal.

De biergigant zag de recurrente (zonder eenmalige elementen) winst per aandeel in het tweede kwartaal wel stijgen tot 1,22 dollar per aandeel (was 0,77 dollar), maar de analistenconsensus lag wel op 1,27 dollar. De onderliggende winst per aandeel bedroeg 1,51 dollar per aandeel (was 0,49 dollar). AB InBev heeft een indekkingsprogramma tegen koersschommelingen en dat heeft vooral vorig jaar zwaar op de winst gewogen.


Conclusie

Het is niet voor het eerst dat het AB InBev-aandeel onderuit gaat na de cijfers over het derde kwartaal en naar het einde van het jaar de laagste beurskoers bereikt. De mindere resultaten beschouwen we dan ook als tijdelijk. Bovendien kunnen we de snellere schuldenafbouw wel appreciëren. Tegen 18 keer de verwachte winst 2019 en 12,5 keer de verhouding ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van de bedrijfskasstroom (ebitda) ligt de waardering 15 tot 20 procent onder het gemiddelde van de voorbije vijf jaar. Dat lijkt ons niet meer terecht, vandaar de adviesverhoging. Het aandeel komt weer in aanmerking voor de voorbeeldportefeuille.


Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Koers: 75,92 euro

Ticker: ABI BB

ISIN-code: BE0974293251

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 153,3 miljard euro

K/w 2018: 22,5

Verwachte k/w 2019: 18

Koersverschil 12 maanden: +20%

Koersverschil sinds jaarbegin: +31%

Dividendrendement: 2,4%

Partner Content