Even een kink in de kabel bij Orange Belgium

Het logo van Orange © .

De telecomaanbieder haalde in het tweede kwartaal minder klanten binnen dan verwacht. Toch blijft de ambitie van 100.000 klanten tegen eind dit jaar haalbaar.

Het tweede kwartaal leverde een gemengd beeld op voor Orange Belgium. De omzet en de bedrijfswinst (ebitda) lagen boven de verwachtingen, maar een kleiner dan verwachte toename van het aantal kabelklanten drukte het sentiment. De omzet uit diensten klom op jaarbasis 4,3 procent hoger naar 279,5 miljoen euro. Daar is de omzet uit de verkoop van mobiele telefoons niet bij gerekend. Over de volledige eerste jaarhelft bedroeg de vooruitgang 2,4 procent (553,5 miljoen euro), ondanks de impact van de afgeschafte roamingtarieven. Die zullen Orange Belgium op jaarbasis 36,9 miljoen euro omzet kosten en ook de bedrijfswinst met 31,9 miljoen drukken. Die omzet en winst moet dus elders worden gehaald.

Het bedrijf is sinds vorig jaar een volwaardige telecomaanbieder. Na het vrijmaken van het kabelnetwerk biedt de groep digitale televisie en internet aan onder de naam Orange Love. Na een trage start vorig jaar wil het management tegen eind dit jaar de kaap van 100.000 klanten ronden. Dat impliceert ongeveer 17.000 nieuwe klanten per kwartaal. Orange dook in het tweede kwartaal met 14.500 nieuwe klanten net iets onder die lat. De groep verwijst daarbij naar de promotionele acties van haar concurrenten Telenet en Proximus. Met 64.300 klanten na de eerste jaarhelft blijft de ambitie van 100.000 wel haalbaar. Het vierde kwartaal is traditioneel het sterkste en Orange zal ook kunnen profiteren van de ‘easy switch‘-maatregel die de overheid heeft opgelegd. Die maakt het voor klanten eenvoudiger van telecomoperator te veranderen.

Er staat bovendien een aanpassing van de groothandelstarieven op stapel. Die bepalen hoeveel Orange aan Telenet moet betalen voor het gebruik van het kabelnetwerk. De zogenaamde consultatieperiode van de telecomregulator BIPT loopt nog tot 15 september. Tot dan kunnen andere bedrijven hun bezwaren indienen tegen een nieuwe berekeningsmethode, wat ze ook zullen doen. Zowel Telenet als Proximus hebben er belang bij dat Orange niet te veel klanten van hen afsnoept. Een beslissing volgt pas begin 2018.

Orange wil tegen eind 2020 ongeveer 10 procent van de kabelmarkt in handen hebben. Daarvoor moet het aan 450.000 klanten zien te geraken. Er wordt vooral ingezet op de prijs. Exclusieve content zoals eigen televisieseries of extra betalen voor voetbalcontracten is bij Orange niet aan de orde.

De mobiele tak presteerde wel goed met 21.300 nieuwe abonnees, die bovendien gemiddeld 1 procent meer opleverden. De bedrijfswinst steeg in de eerste jaarhelft met 8,4 procent naar 157,2 miljoen euro, onder meer geholpen door lagere kosten en een hogere omzet per gebruiker (+3,7% naar 25,4 euro). Orange mikt voor het volledige boekjaar op een ebitda tussen 290 en 310 miljoen euro. De nettoschuld werd op jaarbasis met 10,9 procent afgebouwd naar 329,7 miljoen euro of ongeveer 1,1 keer de verwachte ebitda. Eerder dit jaar keerde Orange Belgium een dividend van 0,5 euro per aandeel uit.


Conclusie

We twijfelen er niet aan dat Orange Belgium zijn ambities op de kabelmarkt zal waarmaken. Abonneecijfers op kwartaalbasis spelen daarin geen zo’n grote rol. Belangrijker is dat zowel de omzet als de bedrijfswinst toeneemt en dat de schulden onder controle zijn. Er is sinds dit jaar ook opnieuw een dividend en Orange Belgium blijft tegen 5 keer de verwachte ebitda een van de goedkoopste telecomaandelen.


Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Munt: euro

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 1,18 miljard euro

K/w 2016: 15

Verwachte k/w 2017: 19

Koersverschil 12 maanden: -5 %

Koersverschil sinds jaarbegin: -2 %

Dividendrendement: 2,5 %

Partner Content