Daling in VS uitvergroot bij AB InBev
Andermaal werden de kwartaaljaarcijfers van AB InBev niet op applaus onthaald en ging de koers stevig in het rood. Nochtans presteerde de grootste biergigant zeker niet onder de verwachtingen.
Na de volumekrimp van 0,2 procent in het eerste kwartaal was het heel belangrijk in het tweede kwartaal weer een volumegroei van 0,8 procent te zien (+0,9% voor de eigen bieren) tot 143,7 miljoen liter, onder de gemiddelde analistenschatting van 145,7 miljoen. Na de eerste zes maanden van 2018 geeft dat een volumetoename van 0,3 procent (+0,7% voor de eigen bieren).
Geografisch viel opnieuw de gevoelige achteruitgang van Noord-Amerika (op de eerste plaats Budweiser) met 5,0 procent op in het tweede kwartaal en 4,6 procent over het eerste halfjaar. Amerikanen drinken almaar minder klassieke pils zoals Budweiser en Bud Light. Ze kiezen almaar meer voor speciaalbieren, wijn en cocktails. Het verlies van 35 basispunten (0,35%) marktaandeel in de VS viel slecht bij de analisten. Anderzijds was er beterschap op de Braziliaanse markt (volume +1,5%) en was er sprake van sterke prestaties in Mexico en China.
De volumegroei mag dan wat onder de verwachtingen liggen, dat geldt niet voor de omzetevolutie. AB InBev zag de opbrengsten organisch met 4,7 procent toenemen tot 14,01 miljard dollar. Daarmee haalde het de analistenconsensus (+4,6%).
Hogere marge
AB InBev blijft de groep van uitzonderlijke winstmarges in de sector. Op dat gebied heeft de biergigant ook niet teleurgesteld in het tweede kwartaal. De ebitda (bedrijfskasstroom) klom met 7,0 procent tot 5,57 miljard dollar (analistenconsensus 5,5 miljard dollar). De ebitda-marge (bedrijfskasstroom ten opzichte van de omzet) steeg met 190 basispunten, waarvan 85 basispunten organisch, ten opzichte van het tweede kwartaam van 2017: van 37,8 naar 39,7 procent. De ebitda-marge stond eind 2017 op 39,1 procent. De ambitie moet dan ook zijn tegen eind dit jaar boven de 40 procent ebitda-marge te springen door de verdere integratiewinsten van de overname van SABMiller. Op basis van de 39,0 procent voor het eerste halfjaar (van 37,5% in de eerste jaarhelft 2017) en wetende dat de marges in de tweede jaarhelft hoger liggen, zit AB InBev perfect op schema om dat te halen. AB InBev zag de recurrente winst per aandeel (zonder eenmalige elementen) in het tweede kwartaal lichtjes toenemen van 0,95 naar 1,10 dollar per aandeel. De schulden stegen in het eerste halfjaar wel tot 108,8 miljard dollar, maar door hogere kasstromen in de tweede jaarhelft zullen die eind dit jaar weer zakken.
Inhaalbeweging
We zijn tevreden met de resultaten en vinden dat er te veel aandacht ging naar de situatie in Noord-Amerika (20,7% van het volume). Tegen 21 keer de verwachte winst voor dit jaar en een verhouding van 13,5 keer de ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van de bedrijfskasstroom (ebitda) is het aandeel in vergelijking met de andere mastodonten in de consumptiegoederen relatief goedkoop gewaardeerd. Vandaar dat we ons advies ‘koopwaardig’ (rating 1A) bevestigen. We rekenen erop dat het aandeel 5 à 10 procent in de komende zes tot twaalf maanden beter zal presteren dan het beursgemiddelde.
Advies: koopwaardig
Risico: laag
Rating: 1A
Koers: 87,13 euro
Ticker: ABI BB
ISIN-code: BE0974293251
Markt: Euronext Brussel
Beurskapitalisatie: 175,9 miljard euro
K/w 2017: 24,7
Verwachte k/w 2018: 21,2
Koersverschil 12 maanden: -11%
Koersverschil sinds jaarbegin: -6,5%
Dividendrendement: 4,1%
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier