Barco bevestigt jaarprognoses
De negatieve reactie van de beleggers op het kwartaalrapport van Barco was veeleer het gevolg van winstnemingen. Maar een superdividend zit er niet in. Op lange termijn is dat de juiste keuze voor een groeibedrijf.
De kwartaalrapporten van Barco beperken zich tot omzetcijfers en de evolutie van het aantal nieuwe bestellingen. In de periode van januari tot maart bleven zowel de omzet als de orders onder de verwachtingen. De groepsomzet daalde met 3,5 procent naar 246,2 miljoen euro, ruim onder de consensusverwachting van 269 miljoen euro. De achteruitgang was vooral toe te schrijven aan de grootste divisie, Entertainment. Die omvat de activiteiten in digitale cinema, waarin Barco marktleider is, en de professionele schermen voor grote evenementen. Entertainment was in 2016 met een omzetklim van 12,4 procent nog het snelst groeiende bedrijfsonderdeel. Door de lagere vraag in China en de Verenigde Staten daalde de omzet met 10,8 procent naar 122,6 miljoen euro, bijna 13 miljoen euro onder de consensusverwachting.
Anders dan vorig jaar kon de afdeling Enterprise wel groeien (+6,8%). De omzetstijging van de divisie Healthcare lag in het eerste kwartaal (+3,3%) lager dan het gemiddelde van 2016 (8,6%). Ook het aantal nieuwe bestellingen bleef met 283,5 miljoen euro (+0,9%) licht onder de verwachtingen. De totale waarde van het orderboek is met bijna 355 miljoen euro wel ruim 10 procent hoger dan een jaar geleden.
Barco bevestigde zijn jaarprognoses voor 2017. De omzet zou toenemen met ongeveer 4 à 6 procent, terwijl de winstgevendheid verbetert. Vorig jaar kwam de marge op de bedrijfskasstroom (ebitda) uit op 8 procent, tegenover 7,2 procent een jaar eerder. Vooral bij Entertainment is er nog veel vooruitgang mogelijk. De afdeling is goed voor de helft van de omzet, maar haar ebitda-marge van 5,3 procent lag vorig jaar flink onder het groepsgemiddelde. Enterprise en Healthcare lagen daar met 11,4 en 10,5 procent een stuk boven.
Barco verkocht de gespecialiseerde lichtafdeling High End Systems aan de Amerikaanse specialist ETC. Het had het Amerikaanse bedrijf in 2008 gekocht, maar de activiteit kon de hooggespannen verwachtingen nooit waarmaken. De afdeling fabriceert digitale spots voor grote live-evenementen en werd vorig jaar nog geïntegreerd in de Entertainment-divisie in de hoop op synergie, maar dat kon het tij niet keren. De omzet daalde in negen jaar van 36 miljoen euro naar amper 20 miljoen euro.
Barco is schuldenvrij en sloot het boekjaar 2017 af met een cashpositie van bijna 287 miljoen euro, of 22 euro per aandeel. Ongeveer 100 miljoen euro daarvan zit in de China Film Group, de joint venture waarmee Barco de lokale Chinese markt voor digitale cinema bedient. Dat deel is dus niet onmiddellijk beschikbaar voor andere transacties. Beleggers die hadden gerekend op een uitzonderlijk dividend, kunnen die hoop opbergen. Barco legt 200 miljoen euro opzij voor groei-investeringen, maar benadrukt dat het vooral zal inzetten op organische groei en niet op grote overnames. Het gewone dividend werd dit jaar al opgetrokken van 1,75 naar 1,9 euro per aandeel.
Conclusie
Barco bevestigde zijn jaarprognoses. De negatieve koersreactie was dan ook veeleer het gevolg van winstnemingen, na de forse klim van de voorbije maanden. De investeerdersdag leerde ons dat een superdividend er niet meteen in zit. Op korte termijn is dat misschien spijtig voor de aandeelhouders, maar op lange termijn is het de juiste keuze voor een groeibedrijf. Door de vrij hoge waardering gaan we niet verder dan een neutraal advies.
Advies: houden/afwachten
Risico: gemiddeld
Rating: 2B
Munt: euro
Markt: Euronext Brussel
Beurskapitalisatie: 1,18 miljard euro
K/w 2016: 76
Verwachte k/w 2017: 22
Koersverschil 12 maanden: +48 %
Koersverschil sinds jaarbegin: +13 %
Dividendrendement: 2,1 %
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier